U soudu uspěly už stovky řidičů nespokojených s náhradou škody

Praha - Soudy dávají stále častěji za pravdu řidičům, kteří jsou nespokojení s náhradou škody z povinného ručení viníka. Přestože poškození za nic nemohli, s odvoláním na opotřebení vozů dostali od pojišťoven míň peněz, než kolik oprava stála. Jde přitom o stokoruny i desetitisíce. Právníci zastupující řidiče už mají na kontě více než tisíc úspěchů, soudy vyhoví stížnostem řidičů v 99 procentech případů. Pojišťovny ale nařčení z krácení nároků klientů odmítají.

„Princip je vždy stejný. Nějakému člověku nabourají auto, nechá si ho opravit v autorizovaném servisu a při platbě se dozví, že pojišťovna celou částku neproplatí a že musí vytáhnout ještě své peníze. V průměru jde o 12 000 korun,“ uvedl vedoucí právního oddělení Kanceláře pro ochranu práv poškozených (KOPP) David Bascheri.

Z 3 602 pojistných událostí jich jen 30 určily kontroly kanceláře jako nepodložené. Všichni ostatní poškození se po bezplatné poradě s právníky rozhodli pro soudní řešení. Ze všech případů už za pomoci KOPP vymohlo na pojišťovně peníze zpět 1 087 občanů, pouze čtyři případy nebyly u soudů úspěšné. Dalších 2 515 žalob mají soudy ještě na stole. Počet lidí, kteří se společně s KOPP pouští do soudního boje s pojišťovnami, navíc stále roste.

Soudy při rozhodování vycházejí z nálezu Ústavního soudu z roku 2007, který se zabýval otázkou zhodnocení či znehodnocení vozidla po opravě. Pojišťovny se podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce řídí při likvidaci škod platnou zákonnou úpravou této problematiky a také nálezem Ústavního soudu. Při výpočtu skutečné škody zohledňují obvyklý způsob opravy podle stáří vozidla, počtu ujetých kilometrů a způsobu servisu a oprav vozidla před vznikem škody. Amortizaci zpravidla odečítají pouze u dílů podléhajících rychlejšímu opotřebení (například pneumatiky, akumulátory, výfukové potrubí apod.), dodal Hradec.

Prohlášení společnosti KOPP je podle Hradce pouze účelovým marketingovým nástrojem této společnosti s ručením omezeným, o které se někdy lidé domnívají, že jde o občanské sdružení. „Bez zajímavosti není ani to, že existuje spojitost mezi Nehodovou službou, o které se v poslední době hovoří v souvislosti s crash huntery (lovci nehod), a právě společností KOPP,“ podotkl.