Irácká strana si objednala L-159, teď ale mlčí

Paha - Miliardový prodej bitevníků L-159 do Iráku, který se začal rýsovat po návštěvě iráckého premiéra Núrika Málikího v říjnu 2012, se zatím rozplývá v nedohlednu. České televizi to potvrdil prezident Aera Vodochody Ladislav Šimek, jehož firma měla iráckému letectvu začít vyrábět první z 28 bojových letounů za téměř 20 miliard korun. Zatím se ale výrobní proces nerozjel.

Na bitevníky L-159 se lepí smůla. Po krachu jejich prodeje do Maďarska, Izraele, Indie nebo Keni se obdobný osud rýsuje i se zakázkou do Iráku. Tamní vláda totiž smlouvu ani po roce od jejího podpisu neschválila, kontrakt tím ztratil účinnost. V případě obnoveného zájmu iráckých politiků by musel být podepsán nový. Na impuls ze strany zástupců země ale české úřady zatím marně čekají.

Letecký publicista Tomáš Soušek přičítá nerozhodnost irácké strany nestabilní situaci v zemi. Výrobce se už ale na realizaci rozsáhlé zakázky začal připravovat, přijal na dvě stovky pracovníků a postavil i novou výrobní linku.

Aero Vodochody
Aero Vodochody

Šéf Aera Šimek odhaduje, že by za problémy s Irákem mohly stát americké letouny F-16. Iráčané si je objednali už v roce 2011 a jejich výrobce společnost Lockheed Martin spolupracuje s konkurencí vodochodského výrobce, korejskou společností KAI, která vyrábí cvičné letouny T-50. „Tady se jedná o tvrdý konkurenční boj mezi českou firmou proti korejskému gigantu, který má za svými zády silnou americkou firmu,“ zdůrazňuje Šimek.

O české letouny přitom Bagdád projevil jasný zájem. Loni na podzim se o prodeji mluvilo už jako o hotové věci. Smlouvu v Praze osobně dojednávali irácký premiér a ministr obrany. Kdyby se irácká strana přeci jen rozhoupala, jejich výroba může začít během několika týdnů.