Kdo má závadu, ať sundá značku, chce nový šéf dopraváků

Praha – Řidiči auta, které není technicky způsobilé provozu, by v budoucnosti mohli policisté zabavit registrační značky nebo malý technický průkaz. Mělo by se to týkat i vážně havarovaných vozidel, jejichž osud dnes nikdo nekontroluje a často se dostávají zpět do provozu. Nový ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch, který to navrhl, doufá, že potom přestanou po českých silnicích jezdit vraky nebo nebezpečné vozy neodborně opravené po rozsáhlé havárii. Zastání našel i u některých pojišťoven, servisů a Svazu dovozců. Ti se shodují, že nikdo nekontroluje, v jakém stavu se vozy po těžkých nehodách vracejí do provozu. Ministerstvu dopravy se nápad naopak nelíbí.

 

Počet lidí, kteří umírají při dopravních nehodách, sice rok od roku klesá, v přepočtu na tisíc obyvatel je ale stále vysoký ve srovnání s nejvyspělejšími evropskými státy. Odborníci při hledání příčin poukazují na nekvalitní infrastrukturu, nevychované řidiče i na technický stav vozidel. Podle odhadu autorizovaných servisů se asi 20 procent vozidel odepsaných po nehodě po opravě znovu vrací do provozu. Ne vždy je ale rekonstrukce provedena kvalitně. „Přeřezává se díl v místě, kde se vůbec řezat nemá, tím pádem je bezpečnostní zóna porušena nebo úplně odstraněna a ten díl se prolomí a zlomí v okamžiku, kdy nemá,“ popsal servisní ředitel Fordu Martin Sládek. Výsledkem tak může být, že při nehodě vůz neochrání svoji posádku tak, jak má. „Technický stav vozidla není příčinou dopravní nehody, ale má bezprostřední vliv na její následek,“ shrnul ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Zrekonstruovaná auta však často nemusí procházet vůbec žádným schvalovacím procesem – většinou mají platné doklady ještě z doby před nehodou, jejíž následky bylo nutné opravit. Právě to chce Tomáš Lerch změnit – a přišel i se návrhem, jak toho dosáhnout: „Odebrání registračních značek, odebrání osvědčení o registraci vozidla nebo sloupnutí známek o platnosti technické kontrole.“

Ačkoli některým pojišťovnám či servisům se takový návrh zamlouvá, úřad, který by to musel policii dovolit, váhá. Ministerstvo dopravy by raději zvolilo jiné řešení – například poslat do regionů mobilní jednotky STK nebo policistům umožnit zapsat do centrálního systému STK, že nalezli závadu a vůz je nezpůsobilý k provozu. „Tím by měl v podstatě propadlou technickou,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Policie a ministerstvo dopravy budou o lepším dohledu na technický stav automobilů ještě jednat. Zatím se však neshodly kdy.

Auta se kvůli nekvalitní opravě mohou lámat

Originální karosérie automobilu je sestaven z několika různě tvrdých a různě stabilních částí. Jsou k sobě sesazeny tak, aby zajistily co největší ochranu posádky – i na úkor zbytku vozu. Nejtužší tak jsou části v místech, kde lidé sedí – zejména nad B sloupkem či ve dveřích. Při nekvalitní opravě technici řežou rám právě zde – auta se pak při nárazu mohou snadno zlomit. Někteří opraváři také špatně instalují airbagy, které při nárazu vystřelí o zlomek sekundy později – a těla posádky místo aby ochránily, spíše poničí.


Různé části karosérie jsou různě tuhé
Zdroj: ČT24