Jak se dopravci chystají na modernizaci D1?

Praha - Dopravci se připravují na modernizaci nejdůležitější dálnice v Česku D1, hledají proto objízdné trasy nebo vymýšlí slevy na jízdném v případě zpoždění. I když se ministerstvo dopravy a policie snaží zajistit co nejplynulejší průjezd opravovanými úseky, už teď je jasné, že se řidiči kolonám nevyhnou. Stavební práce přitom začínají už za 11 dní.

Třeba autobusům by měl pomoct speciální dispečer, který bude sledovat pouze provoz v opravovaných úsecích D1. Řidiče včas upozorní, aby sjeli a vyhnuli se dopravní zácpě. A kdyby nějaký vůz přece jen uvízl v koloně, dopravce je připraven vrátit cestujícím část jízdného. „Budou určeny časy, odkdy budeme za takovéto situace zákazníkovi kompenzovat jízdné,“ vysvětluje mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. 

Nákladní dopravci zase už teď hledají náhradní trasy. Zároveň se snaží připravit své zákazníky i na to, že jim zboží dodají o něco později. Ve skladech se totiž zpoždění zatím neodpouští. „Máme 250 kamionů, z toho 40 jich jezdí vnitrostátní přepravu. Prakticky každý kamion jezdí po D1,“ říká finanční ředitel O.K.Trans Martin Hrubý. 

Úplně opačné problémy mají České dráhy. Očekávají totiž nápor cestujících, kteří nebudou chtít riskovat čekání v kolonách a do Brna vyrazí vlakem. „Jsme připraveni kapacitu vlaku posílit a doplnit na pravidelných spojích další vozy,“ uvádí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Speciální rychlíky, které mezi Prahou a Brnem nikde nestaví, nesou označení podle nejstarší dálnice, tedy D1 express. Podle jízdního řádu zvládnou cestu bez zpoždění za 2 hodiny a 40 minut. Zatím jezdí čtyřikrát denně, ovšem dráhy uvažují, že jejich počet rozšíří.