Lerch: Mladí by mohli dostávat řidičáky na zkoušku

Praha - Zaměřit se na rizikové chování řidičů a nesankcionovat za každou cenu, to si stanovil za svůj cíl nový ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch. Jednou z takových rizikových skupin jsou mladí řidiči, kteří mají řidičský průkaz pár měsíců, mnozí z nich přitom mají sklony jezdit poměrně rychle. Právě na ně by se měla zaměřit novela zákona upravující takzvané řidičské průkazy na zkoušku, o které by pak mohli nezkušení řidiči snáze přijít. „Je zřejmé, že je to riziková skupina, spíš než z hlediska věku řidiče hodnotíme z hlediska praxe – novinka by se měla týkat lidí s řidičskou praxí v rozmezí dvou, tří let,“ uvedl Lerch.

Novelu zákona sice musí připravit ministerstvo dopravy, policie ale podle Lercha s ministerstvem na přípravě řidičských průkazů na zkoušku spolupracuje. „Je to cesta správným směrem, ale ještě tu je otázka postihu ve zkušební době, nebo jestli by řidiči také měli dělat psychotesty,“ upřesnil Lerch. Podle jeho názoru by se ale tato novinka mohla zavést v dohledné době.

Chodci by se měli chovat zodpovědně: hlavně být dobře vidět

Další rizikovou skupinou, kterou lidé často ani nevnímají jako součást silničního provozu, jsou chodci. Ti přitom patří k vůbec nejohroženějším účastníkům provozu, každou třetí obětí na silnici je právě chodec. Proto by nový šéf dopravních policistů chtěl pro lidi pohybující se po silnicích pěšky zavést povinné reflexní prvky. „Zkušenost ze zahraničí je dobrá, tam, kde tuto povinnost nějakým stylem zavedli, měli opravdu dobré výsledky,“ upozornil Lerch.

„Povinnost by nějakým stylem měla být uzákoněna,“ myslí si Lerch. Lidé se ale podle něj nemají děsit, že by si pokaždé, když vyjdou na silnici, museli oblékat reflexní vesty. Pravidlo by platilo ve stanovené době a na předem daných místech, pro zlepšení viditelnosti navíc často postačí i drobná odrazka.

Práce policie není jen o měření rychlosti

Hned po svém nástupu do funkce avizoval Lerch, že by bezpečnost dopravního provozu měla policie zvyšovat nejen formou represe, ale spíš jasným stanovením priorit. „Musíme se zaměřit tam, kde jsou rizika nejvyšší,“ myslí si Lerch. Lidé přitom často podezírají policisty z toho, že si třeba pro měření rychlosti vybírají místa nikoli riziková, ale spíš taková, kde většina řidičů opravdu rychle jezdí, a policie tam tak i rozdá více pokut. „Rozhodně odmítám, že by policie prováděla výkon služby za účelem posílení státního rozpočtu,“ jednoznačně odmítl takové podezření Lerch.

Sedmatřicetiletý Lerch nahradil počátkem dubna ve funkci ředitele dopravních policistů Leoše Tržila, který dopravní policii řídil přes čtyři roky. Lerch v minulosti působil na dopravním inspektorátu v Mělníku a na ředitelství dopravní policie.