Zeman si vzal na mušku nebezpečné sporty, chce zakázat rallye

Praha – V České republice umírá při dopravních nehodách víc chodců, než v rámci celé Evropské unie. Policie a BESIP teď spouštějí novou kampaň - radí nejen pěším, jak se chovat a jak být vidět. U cyklistů apelují na nošení helmy - hlavně dospělí si ji podle statistik často vědomě neberou. Prezident Miloš Zeman při příležitosti zahájení celosvětového Týdne bezpečnosti silničního provozu (Road Safety Week) v krátkém videovzkazu ostře krizitoval automobilové rallye. Rád by je zakázal, nebo alespoň omezil.

Miloš Zeman v krátkém videovzkazu ostře krizitoval automobilové rallye. Podle něj vedou k mnoha smrtelným úrazům, a to jezdců, diváků i těch, kteří se inspirují rychlostí jízdy závodníků. Zeman by proto rallye zakázal, nebo alespoň omezil. „Domnívám se, i když je to nepopulární, že by u nás měly být zakázány, nebo alespoň omezeny ty sporty, které vedou k množství smrtelných úrazů,“ prohlásil prezident. 

Ze stejného důvodu prý odmítl udělit záštitu zlínské Barum Rallye. Týdnu bezpečnosti na silnicích naopak podporu udělil. „Domnívám se, že tato podpora nemá být vyjádřena pouze prázdnými frázemi, ale konkrétním návrhem,“ odůvodnil prezident svá slova.

Informační kampaň zaměřenou na bezpečnost chodců představil BESIP v parku Družby na pražské Pankráci. Ústřední automotoklub na akci ukázal trenažéry auta a motocyklu, včetně simulátoru nárazu a převrácení vozu. Zájem byl také o řízení s brýlemi, které napodobovaly efekt vyvolaný požitím alkoholu. Návštěvníci se též seznámí s prvky aktivní a pasivní bezpečnosti nebo se dozvědí, jak správně používat autosedačku.

Konkrétní akce konané v rámci RSW 2013

Den bezpečnosti silničního provozu v Praze:

6. května, 10:00 – 18:00 hod. (Praha 4 - Pankrác, park Družby)

Den bezpečnosti silničního provozu v Brně:

9. května, 9:00 – 17:00 hod. (Brno, náměstí Svobody)


Cílem letošního Celosvětového týdne bezpečnosti silničního provozu je dosažení zásadních a trvalých opatření tak, aby se pro chodce stala chůze po komunikacích bezpečnou. Jedním z dlouhodobých plánů je třeba instalace nebo zlepšení přechodů, chodníků, podchodů, nadchodů, zvýšených ostrůvků uprostřed přechodů a komunikací, zlepšení značení a signalizace.

Podle ředitele Nadace BESIP Romana Budského patří mezi nejčastější příčiny nehod chodců ve městech náhlé a neopatrné vstoupení do vozovky. Mimo obce je to zachycení chodců, kteří jdou po špatné straně vozovky, případně jde více chodců vedle sebe. Co se týká oblečení, je prý třeba pamatovat na viditelnost. Počet usmrcení osob za tmy a snížené viditelnosti tvoří kolem šedesáti procent.

Místo toho, aby se chránili, dospělí řeší, jestli jim helma sluší

Problémem je ale v ČR vysoký počet usmrcených cyklistů. „V rámci Evropské unie umírá nejvíce cyklistů bez cizího zavinění v České republice. Většinou se jedná o nezvládnutí jízdy, třeba ve velké rychlosti. Zajímavým zjištěním je, že devět z deseti usmrcených cyklistů nemělo přilbu,“ vysvětlil Budský.

Loni zemřelo 64 cyklistů, z toho 54 nemělo na hlavě přilbu. Zatímco děti je nosí téměř všechny, dospělí mají pocit, že pokud není helma povinná, nepotřebují ji. Taky přilby na horách používají hlavně děti, dospělí riziko podceňují. Přitom podle horské služby přibývá vážných úrazů. „Máme zhruba 6 630 úrazů za tuto zimní sezonu,“ uvedl náčelník Horské služby ČR Jiří Brožek.