Starosta Hradčovic: Vesnice bez školy by byla smutná

Praha - Ministerstvo školství nebude zvyšovat minimální počet žáků ve třídách. Od záměru v novele zákona ustoupilo po jednání se starosty vesnic. Právě ti by takový požadavek jen těžko splnili. Tradiční vesnické školy se totiž s nedostatkem žáků potýkají dlouhodobě.

Jan Popelka, starosta Hradčovic

„Ten nejdůležitější argument tkvěl v tom, že když se podíváme na počty žáků v jednotlivých obcích, tak téměř třicet procent škol má ve třídě kolem čtrnácti až patnácti žáků. Pokud by ministerstvo školství nachystalo novou reformu financování regionálního školství s větším počtem žáků na jednu třídu, znamenalo by to, že obce by musely ze svých rozpočtů doplácet zejména na platy pedagogů.“


Připravovaná novela financování regionálního školství v sobě podle Popelky skrývala počet sedmnácti žáků na jednu třídu. Mluvilo se ale prý pouze o průměrných platech. „Pokud by proto chtěl dát nějaký ředitel odměnu svému učiteli, musel by hledat finanční prostředky někde jinde. Nakonec se ukázalo, že by nestačilo jenom těch 17 žáků. V případě, že by šlo o školu, která by měla jednu až pět tříd, muselo by to být o další dva až tři žáky na třídu navíc,“ dodal starosta Hradčovic.

Hradčovice mají v průměru patnáct žáků na jednu třídu, jedná se o školu pětitřídní. „Naše škola je na platy učitelů plně kryta ze státu,“ řekl Popelka. Škola se podílí na kulturním životě Hradčovic a láká do obce mladé rodiny. I tak starosta přiznává, že by vyšší dotace na školu musely být na úkor investic a sám neví, do jaké výše by byla obec se zhruba osmimilionovým rozpočtem schopná školu dotovat.

Dopis proti reformě regionálního školství
Zdroj: ČT24

Jednání budou ještě dlouhodobá. Vize ministerstva bylo všechno připravit do roku 2015. „Uvidíme, jaké budou z jeho strany následné kroky. Novela by se měla připravit tak, aby se zachovalo všechno to, co potřebujeme. Tedy kvalitní školství na obci, zachování jednotlivých škol, pro učitele spokojenost práce a dostatečné finanční ohodnocení,“ podotkl Popelka.

Pro řadu vesnic jsou školy doslova kulturním centrem obce. Pro děti mimo vzdělávání nabízejí i zájmové kroužky, volnočasové aktivity nebo po vyučování slouží třeba jako dětské herny.