Školní inspekce: Chceme ověřit školní programy, testování je pouze nástroj

Praha – Odstartovala druhá generálka plošného testování žáků 5. a 9. tříd. Měla by přinést možnost srovnání dnešních výsledků s výsledky minulého testování. Podle ústřední školní inspektorky Olgy Hofmannové se tak bude lépe vymezovat takzvaný referenční bod na uzlových bodech dráhy žáka ve zmíněných třídách. Zaměří se i na identifikaci úspěšných škol. Více než tisícovka rodičů ale proti testování protestuje. Ministerstvo školství i školní inspekce trvají na tom, že testy jsou povinné, i tak se jich ale zhruba tisícovka žáků zřejmě nezúčastní. Testovat se má více než 3,5 tisíce škol, registrováno je přes 170 tisíc žáků.

Olga Hofmannová, ústřední školní inspektorka

„Cílem dnešní akce je ověřit skladbu a nastavení školního kurikula školního vzdělávacího programu a jeho soulad s požadavky rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. To je hlavní účel, testování je pouze nástroj. Ověřujeme technické možnosti elektronického testování na úlohách nového typu. Ověřuje se také nastavení podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.“


Testy, které mohou základní školy a víceletá gymnázia zadávat až do 7. června, žáci vyplňují na počítačích. Testuje se matematika, český a anglický jazyk. Ověřovat mají minimální úroveň požadovaných znalostí, podle ministerstva by je měl zvládnout i čtyřkař. V minulém roce se do testování zapojilo více než 161 tisíc žáků, přičemž dvě třetiny z nich zvládli lehčí verzi testu.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant, EDUin

„To, co sledujeme, je generálka testování. Chceme si vyzkoušet, jestli vůbec pomocí počítačů umíme učivo ověřit. Zkouška by podle mě mohla proběhnout spíše pozitivně a pak ministerstvo školství rozhodne, zda toto testotvání potřebujeme, nebo ne.“


Přestože je generálka pro školy povinná a příští rok by se mělo testování spustit naostro, část ředitelů škol se kvůli nim dostala ještě před jejich startem do střetu se školní inspekcí i ministerstvem školství. „Mám vážné obavy, že výsledky mohou být nebo budou zneužity vůči některým učitelům nebo vůči školám,“ tvrdí ředitel základní školy v Hartmanicích Slavomil Brandtl.

Tyto obavy ale vyvrací Ondřej Andrys z České školní ispekce, který odmítl možnost sestavování žebříčků škol. Inspekce prý data potřebuje, aby mohla odhalit problémy na konkrétních školách a pomoci jim. „My vyvíjíme univerzální nástroj, který umožní plošné elektronické ověřování výsledků žáků, a to v jakémkoliv ročníku a jakékoliv době,“ dodal Andrys z inspekce.

Odpůrci plošných testů se obávají, že školy se pod tlakem státu přestanou věnovat rozvíjení nejrůznějších dovedností dětí a budou je připravovat jen v oblastech, které půjdou měřit testy. „Každé dítě je originál, každé je osobnost. Jít směrem, že budeme pořád někoho porovnávat, zda je horší, nebo lepší, to není ta správná cesta,“ myslí si Ludmila Svobodová, ředitelka Základní školy ve Vraném na Kladensku. I její škola by dnes měla začít testovat své žáky, Svobodová má však v plánu vyhovět nesouhlasu rodičů.

  • Proti testování jsou i sociální demokraté.„V zahraničí se tento způsob neosvědčil, a jak je vidět i v Česku, například po zkušenostech se státní maturitou, kdy některé ty testy byly velmi zvláštní, došlo i k tomu, že se najednou objevily žebříčky škol. V tom vidíme nebezpečí,“ vysvětlil stínový ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).

Tříletý projekt financovaný z peněz EU vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů. Generálka bude stát do čtyř milionů Kč. Letošní ročník přinese nové typy úloh, upravené podmínky pro děti s handicapem a možnost zkusit si kromě povinné angličtiny i test z němčiny či francouzštiny.

Podle nespokojených rodičů by testování mělo být dobrovolné a provádět se jen na vybraném vzorku žáků. Na webu proto rodičům nabízejí vzor omluvenky, aby se jejich dítě nemuselo účastnit testování. Školní inspekce přesto trvá na tom, že vyplňování testů je povinné. Ředitelům základních škol proto rozeslala na konci týdne instrukce, podle kterých nemají uznávat omluvy, a upozornění, že odmítnutím testů porušují zákony.

Video Reportáž Zuzany Tvarůžkové
video

Reportáž Zuzany Tvarůžkové

„Toto testování je součástí vzdělávání jako jakákoliv jiná akce. Ředitel školy zodpovídá, že žáci budou přítomni,“ uvedl mluvčí ministerstva školství Marek Zeman. „V zásadě se dá říct, že samotný nesouhlas není důvodem k omluvě z testování. To je asi tak stejné, jako kdyby nesouhlasili s písemkou,“ doplnil ho náměstek a mluvčí inspekce Libor Vacek.

Ondřej Liška, bývalý ministr školství:

„Inspekce fakticky vyhrožuje ředitelům škol, že dělají něco nezákonného. Není to ale pravda, v českém zákonodárství není plošné testování ukotveno.“


Protestující zaslali ministrovi školství petici, kterou podepsalo více než tisíc rodičů, učitelů a odborníků na vzdělávání. „Nechceme, aby povinné plošné testování umožňovalo měření a srovnávání celé jedné generace dětí, kdy vždy bude polovina dětí patřit mezi 50 procent horších, toto zařazení může pak ovlivnit sebevědomí dětí,“ stojí mimo jiné v dopise. Vedle stížností se odpůrci připravují i na podání žaloby.

Někteří odborníci také upozorňují, že tyhle prověrky slouží hlavně jako zkouška technického vybavení a logistiky, protože není úplně jasné, k čemu jsou výsledky testů dobré. „Vždycky je složité testovat něco, co nemá jasné zadání, a tady chybí zadání ze strany ministerstva školství, k čemu budeme testy používat,“ uvedl David Greger z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy pro Radiožurnál.

Inspekce kritiku odmítá a trvá na tom, že projekt má pomáhat školám i rodinám. Po loňské generálce navíc podle Vacka řada kritických hlasů vůči testování utichla, loni se vše až na technické potíže v prvních dnech testování obešlo bez problémů. Jak ale s testováním naloží v budoucnu, není zatím úplně jasné ani ministerstvu školství.