Kauza Adams & Barták: Šéf Tatry půjde před soud v červnu

Brno - Očekávaný proces se šéfem automobilky Tatra Ronaldem Adamsem, který je podezřelý z korupce, začne u brněnského městského soudu 6. června. Oznámila to mluvčí soudu Gabriela Stočková. Adamsovi hrozí až pět let vězení za to, že podle spisu nabídl úplatek 20 milionů korun za získání zakázky pro českou armádu. Z korupce jej obvinil někdejší ministr obrany Martin Barták, který je rovněž v případu obžalován.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Tomáš Hájek

Adams údajně nabídl úplatek při jednání o dodávce terénních vozidel armádě. Obžaloba je podle dostupných informací postavena právě na svědectví Bartáka. O úplatku údajně hovořili na brněnském veletrhu IDET v roce 2009. Manažer svoji účast na korupci odmítá.

Šéf Tatry původně odmítal případ komentovat s ohledem na vyšetřování, později ale popsal zákulisní vyjednávání mezi Tatrou a zástupci státu. Připustil sice, že slova o úplatku zazněla, prý ale „jen testoval situaci“. Policie podrobnosti k jeho stíhání nesdělila.

Adams ke kauze uvedl, že v únoru 2008 vedl několik jednání s vlivným obchodníkem a lobbistou Michalem Smržem, který mu údajně tlumočil žádost o úplatek z vysokých míst, který by zajistil bezproblémové dokončení dodávky 588 terénních vozidel české armádě za 2,7 miliardy korun.

Výběr hlavních událostí kauzy:

  • Únor 2003 - V médiích se objevily informace o plánech na obnovu vozového parku české armády. Ministr obrany Jaroslav Tvrdík (ČSSD) hovořil o nákupu 633 těžkých terénních automobilů za 6,013 miliardy korun a 583 středních vozů za 1,683 miliardy Kč. Jen na střední mělo být vypsáno výběrové řízení, těžké měla jako strategickou zakázku dodat Tatra Kopřivnice.

  • Únor 2004 - Tehdejší náčelník generálního štábu Pavel Štefka uvedl, že armáda bude potřebovat tisícovku středních nákladních automobilů. Štefka preferoval jako dodavatele Tatru.

  • 7. června 2005 - Štefka potvrdil, že automobily bude možné nakoupit bez výběrového řízení. Kromě Tatry se přitom o případnou dodávku ucházely i Renault, Iveco nebo Mercedes.

  • 15. července 2005 - Armáda se definitivně rozhodla pro nákup automobilů Tatra. Podle ministra obrany Karla Kühnla (US-DEU) analýza potvrdila, že nákup může být bez tendru, protože jde o strategický materiál. První fázi, ve které měla armáda dostat asi 550 automobilů, schválila v září také vláda.

  • 15. prosince 2006 - Ministr obrany Jiří Šedivý a předseda představenstva kopřivnické automobilky Tatra Ronald Adams podepsali smlouvu o nákupu 556 vozů za 2,6 miliardy korun.

  • Duben 2007 - Tatra vypověděla údajně kvůli špatné kvalitě smlouvu společnosti Praga, jež měla dodávat nápravy a převodovky. Praga patřila mezi pět subdodavatelů, kteří byli ve smlouvě vyjmenováni a měli zaručený podíl na dodávkách. Praga se pak na Tatře neúspěšně domáhala náhrady škody za ušlý zisk.

  • 31. května 2007 - Tatra představila nový vůz T-810. Poté začaly armádní zkoušky. MO zároveň oznámilo, že pokud by podíl českých dodavatelů příliš klesl, musela by továrna zajistit dodatečné offsety. Odřeknutím Pragy se podíl českých firem, který byl důležitý pro zadání zakázky Tatře, významně snížil.

  • Leden 2008 - Šéf Tatry Adams se podle MfD třikrát sešel s majitelem zbrojařské firmy MPI Group Michalem Smržem, přítelem náměstka ministra obrany Martina Bartáka. Smrž údajně tlumočil vzkaz z ministerstva, že zaplatí-li Tatra, problémy s Pragou pominou.

  • 26. února 2008 - Barták se v USA sešel s bývalým velvyslancem a předsedou dozorčí rady Tatry Williamem Cabanissem. Na schůzce, s jejímž obsahem vyšel Cabaniss na veřejnost až na podzim 2010, Barták prý nabídl, že za peníze problémy s Pragou zmizí. Barták to popřel, Cabanissovu verzi potvrdil manažer Tatry Duncan Sellars.

  • 28. března 2008 - Armáda začala přebírat nové vozy, poslední 17. prosince 2009; celkem 588 vozů v sedmi modifikacích.

  • 12. dubna 2008 - ČT uvedla, že se v kontraktu angažoval i bývalý voják Pavel Stošek, který získal skoro 30 milionů korun. Jeho smlouvou se později zabývala policie, která ale případ odložila. Když se v listopadu 2010 v médiích objevily informace o schůzce Cabanisse s Bartákem v USA, šéf společnosti Praga Export Petr Ptáček prohlásil, že Cabanissovo svědectví má odvést pozornost od Stoškova případu.

  • 12. listopadu 2010 - Cabaniss MfD popsal obsah schůzky s Bartákem z února 2008. Případem se začala zabývat policie.

  • Barták, jenž byl v té době náměstkem ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09), odešel po zveřejnění informací na neplacené volno. Koncem března 2011 pak z MF odešel úplně.

  • 30. listopadu 2011 - Policie kvůli zakázce obvinila Bartáka a Smrže. Oba po zástupcích automobilky údajně požadovali pět milionů dolarů (asi 100 milionů Kč).

  • 20. srpna 2012 - Policisté obvinili Adamse z podplácení; na brněnském veletrhu v roce 2009 údajně nabídl tehdejšímu náměstkovi MO Bartákovi úplatek za to, že úřad v budoucnu zadá Tatře další armádní zakázky.

  • 23. srpna 2012 - V rozhovoru pro LN Adams připustil slova o dvacetimilionovém úplatku, prý ale jen testoval situaci. Ke kauze dále uvedl, že v únoru 2008 vedl několik jednání se Smržem, který mu údajně tlumočil žádost o úplatek z vysokých míst za bezproblémové dokončení dodávky.

  • 31. ledna 2013 - Žalobce podal obžalobu na Smrže (z pokusu o podvod) a Bartáka (z přijímání úplatku).

  • 12. dubna 2013 - Státní zástupce podal k soudu návrh obžaloby Ronalda Adamse. Viní jej v ní z korupce.