Už třináct let vyrábí SPZ pro stát jediná firma. Teď byznys snů končí

Praha – Kontroverzní smlouva na výrobu registračních značek aut by se měla změnit. Česká televize zjistila, že kontrakt, který zakázku přiděluje jediné firmě, mohlo ministerstvo dopravy už před několika lety vypovědět, protože dodavatel překročil smluvně ujednaný počet vyrobených značek. Resort nyní slibuje, že kvůli tomu chystá poprvé otevřenou soutěž. Tendr v hodnotě až 800 milionů korun chce připravit do dvou měsíců.

Nekonečná smlouva pro nekonečný byznys – tak by se daly charakterizovat nákupy tuzemských registračních značek ministerstvem dopravy. Od poloviny devadesátých let dodává espézetky výhradně firma HICON. A co víc, ministerstvo dosud ani konkurenci nehledalo, ačkoli soutěž vypsat mohlo.

Aktuální smlouvu uzavřela s ministerstvem firma bez soutěže v roce 2001 – tehdy byl ministrem sociální demokrat Jaromír Schling. Od té doby platí na dobu neurčitou. Podobné veřejné zakázky přitom teď ČSSD sama kritizuje. „Bylo by dobře, kdyby smlouvy byly vypisovány na dva, tři roky nebo pět let, aby bylo možné vystavit trh konkurenci,“ říká například sociálnědemokratický poslanec Jeroným Tejc.

Podle informací České televize mohl úřad smlouvu, kterou jednotliví ministři postupně prostřednictvím dodatků prodlužovali, dávno ukončit. Zásadní podmínka, kterou dokument obsahuje – možnost výpovědi až po dodání 12 milionů kusů značek – byla totiž splněna. Vzhledem k tomu, že ministerstvo odkoupí v průměru 1,5 milionu značek ročně, závazek splnilo už v roce 2010.

Ministerstvo se rozhodlo až pod tlakem konkurence

Po třinácti letech od podpisu smlouvy a pod vedením Zbyňka Stanjury (ODS) připravuje úřad novou nadlimitní soutěž na výrobu značek a zároveň připouští, že stejně tak se mohli dávno rozhodnout už předchozí ministři.

Jedním z nich byl třeba Vít Bárta. Ten si po nástupu na úřad smlouvy všiml, tendr ale nevyhlásil. Místo toho podepsal se stejnou firmou cenový dodatek, ve kterém výrobci souhlasili se snížením odměn o 15 procent. „Postupně jsme připravovali re-tendry na všechny tyhle klíčové akce, bohužel toto je věc, která se dokázala posunout významnějším způsobem až po třech letech,“ hájí se Bárta.

Firma HICON svou roli komentovat nechce. „Na uvedené dotazy nejsme z důvodů smluvních ujednání s MD ČR oprávněni poskytovat informace,“ sdělila České televizi.

Soutěži bude výběr dodavatele registračních značek podléhat vůbec poprvé. Jde přitom o lukrativní obchod. Ministerstvo firmě HICON ročně zaplatí 240 milionů korun; nová zakázka na tři až čtyři roky se pak vyšplhá až na 800 milionů.

Pod tlak se ministerstvo dostalo ve chvíli, kdy kvůli značkám podal trestní oznámení soukromník Zbyněk Pařízek, který se chce do veřejné soutěže přihlásit už několik let. Marně. „Jednali jsme i s náměstky ministra, v podstatě se vymlouvali, že se čeká na vyhlášku. To čekání na vyhlášku trvá už tři roky, ale nic se neděje,“ říká David Švec, advokát Zbyňka Pařízka.

Ministerstvo nejdřív chtělo s vypsáním tendru počkat až na dobu, kdy se začnou razit nově schválené espézetky na přání. Teď ale slibuje, že s veřejným výběrem nebude otálet.