Páťákům i deváťákům jde angličtina výrazně lépe než před rokem

Praha - Po prvním týdnu pokusného testování v 5. a 9. třídách jsou zatím výsledky dětí ve všech předmětech lepší než loni, výrazně se polepšily hlavně v angličtině. V loňském roce byl pro žáky cizí jazyk největším oříškem, letos v něm zatím uspělo naopak nejvíce dětí. Uvedla to Česká školní inspekce, která testy pořádá. Minulý rok uspěla většina škol v angličtině a matematice na 41 až 60 procent, v češtině pak na 61 až 80 procent. V tomto roce byla ale zatím otestována jen zhruba čtvrtina z celkových 3 762 základních škol a víceletých gymnázií.

Co se týká průběžných výsledků v pátých třídách, v angličtině mají zatím žáci téměř o polovinu vyšší průměrnou úspěšnost než loni. Angličtina je tak ze tří povinně testovaných předmětů zatím nejlepší, ačkoliv loni s ní mělo problémy nejvíc žáků. Děti prý bodovaly zejména v úlohách zaměřených na porozumění textu a v poslechových úryvcích.

„Pravděpodobně k tomu přispěla pro žáky vstřícnější grafická prezentace úloh i struktura testu vycházející z konceptu mezinárodně uznávaných zkoušek,“ vysvětlili inspektoři možné důvody zlepšení. V češtině a matematice se páťáci taky polepšili. Ubylo žáků s nejslabšími výsledky pod 40 procent, a to i přesto, že úloh přibylo.

Žáci devátých tříd jsou zatím nejlepší v češtině, stejně jako jejich mladší spolužáci si ale výrazně polepšili v angličtině. „Zhruba 90 procent testovaných žáků mělo v každém předmětu alespoň dvě pětiny správně vyřešených úloh,“ sdělila inspekce.

Žáci už si mohli prohlédnout výsledky svých testů
Zdroj: csicr.cz

Testování žáků potrvá do 7. června, zapojí se přes 170 000 dětí. Testy se dělají na počítači, letos jsou o třetinu až polovinu delší než loni. V minulém roce zvládly lehčí variantu testů dvě třetiny školáků. Letos si žáci navíc mohli udělat test i z němčiny nebo francouzštiny, tuto možnost využilo asi deset procent školáků.

Testování se ověřuje druhým rokem. Do příštího roku by mělo ministerstvo školství rozhodnout, zda testy budou pokračovat. Celý projekt vyjde na 300 milionů korun, roční provoz by poté měl stát sedm milionů. Smyslem testování má být zpětná vazba pro školy. Inspekce odmítá, že by chtěla tvořit žebříčky škol. Proti testování svých potomků ale vystoupila část rodičů, testy prý nedokážou postihnout skutečné nadání a schopnosti žáků.