Banky a pojišťovny možná diskriminují seniory

Praha – Ombudsman Pavel Varvařovský má podezření, že české banky a pojišťovny diskriminují seniory. Obrátilo se na něj několik starších lidí s tím, že nedostali kreditní kartu nebo si museli připlatit za cestovní pojištění jenom proto, že jim je přes 70 let.

Jaroslav a Vendula Tvrdí z Prahy málem neodjeli na výlet do Kanady. O kreditní kartu si zažádali u pěti různých bank, nepochodili nikde. Zády se k manželům, kteří se po sedmdesátce rozhodli poznat svět, postavila i banka, u které mají úspory už skoro 30 let. Ta však tvrdí, že to určitě nemohlo být jenom kvůli věku.

Mluvčí České spořitelny Helena Matuszná se nechala slyšet, že každá žádost o kreditní kartu je posuzována individuálně, přičemž se posuzují jak příjmy klienta, tak i jeho výdaje. Věk je prý pouze jedním z kritérií. Manželům Tvrdým ale nepomohla ani nabídka, že za kartu budou ručit rodinným domem v hodnotě mnoha milionů korun, ani příslib, že případné dluhy uhradí děti.

Pomohl až ombudsman. Z jeho kanceláře zavolali do banky a dohodli, že senioři kreditku dostanou, když složí stotisícovou zálohu. Podobných případů Pavel Varvařovský v poslední době řeší víc, a tak se teď rozhodl, že si na banky, pojišťovny a poskytovatele nebankovních půjček posvítí.

„Námi vybraní figuranti budou navštěvovat jednotlivé pobočky těchto subjektů a budou tam žádat o služby, jako je kreditní karta, spotřebitelský úvěr a cestovní pojištění,“ uvedla právnička z Kanceláře ombudsmana Jana Kvasnicová. Cestovatelský pár z Prahy se z Kanady v pořádku vrátil i s kreditkou. Ta jim už zůstala, banka ji zpátky nechce.