Pražské metro uzavřelo další 4 stanice, křísit se bude několik dnů

Praha/Kolín – Pražský dopravní podnik ve 20:00 uzavřel další stanice metra linky B. Nedostupné je kromě dosud uzavřených navíc i Smíchovské nádraží, Českomoravská, Vysočanská a Kolbenova. V Praze se od úterního rána zavře na trase A i stanice Muzeum. Metro A pojede mezi Nám. Míru a Depem Hostivař. Pro trasu C bude Muzeum otevřené. Metro nebude jezdit možná ještě několik dnů. Podle informací organizace ROPID je nutné počkat, než průtok ve Vltavě klesne pod 2 500 krychlových metrů za sekundu, za kterého se metro uzavíralo. Uzavřena je řada železničních tratí, hlavní tah z Prahy na Moravu ale již ožil, kolínské nádraží je opět plně průjezdné.

Praha

Dílčí omezení postihlo pražskou podzemní dráhu v neděli odpoledne, v noci se zcela zastavil provoz v centru. Všechny tři linky jezdí pouze v okrajových úsecích své trasy. Jejich výluku doprovázejí i další důležitá omezení. Náhradní doprava za linku C zabrala podstatnou část Severojižní magistrály, další dvě linky podzemní dráhy nahradily tramvaje, trati v centru jsou proto přeplněné. Linky tramvají v centru navíc často jezdí jinam než obvykle.

Metro nejezdí v úsecích:

  • C: Kobylisy–Muzeum (v úseku Muzeum–Pražského povstání kyvadlový provoz)
  • B: Hloubětín–Radlická
  • A: Dejvická–Muzeum (v úseku Muzeum–Náměstí Míru kyvadlový provoz)

Jako náhrada slouží autobusová linka X-C, která jezdí z Kobylis na Pražského povstání, a tramvajová linka X-A, která jezdí z Podbaby na Floru. Adekvátně se zkrácením linky metra se prodlouží trasa náhradních tramvají XB, které budou od úterního rána jezdit mezi Radlickou a Lehovcem přes Anděl, Karlovo Náměstí, Masarykovo nádraží, Florenc, Palmovku a Vysočany.

Většina uzavřených stanic metra tak je obsloužena. Problém je ovšem s kapacitou. „Linka X-C je poměrně přetížená, a proto nyní hledáme další řešení,“ přiznala mluvčí DPP Aneta Řehková. Problémy vznikly také na nejvytíženějších tramvajových tratích, v Lazarské ulici tramvaje postávají, na Masarykově nádraží se zase cestující nevejdou dovnitř.

Praha zůstane ochromená pravděpodobně několik dnů. Podle generálního ředitele dopravního podniku Milana Křístka nebude metro jezdit ještě několik dnů, společnost ROPID na svém facebooku upřesnila, že je třeba počkat na snížení průtoku na 2 500 metrů krychlových – za takového průtoku se provoz zastavil. Průtok ve Vltavě přitom stále stoupá, zatím dosahuje zhruba 2 800 metrů krychlových za sekundu. „Je pravděpodobné, že uzávěrky i objem veřejné dopravy bude v řádu několika dnů poskytován na úrovni jako dnes,“ doplnil proto pověřený primátor Tomáš Hudeček.

Kromě mimořádných linek X je možné jako náhradu vyloučených linek metra využít běžné linky, kterých se ovšem dotkla řada omezení. Vůbec nejezdí sedm tramvajových linek včetně páteřní linky 17, a to především kvůli tomu, aby dopravní podnik měl jak zajistit provoz náhradních linek. „Povrchovým metrem“ je kromě linek X především tramvaj číslo 3, která ovšem nejezdí po celé své obvyklé trase Vozovna Kobylisy – Sídliště Modřany, protože trať z Braníka do Modřan musel dopravní podnik uzavřít. 

Dochází pomalu, ale jistě k zatopení tramvajové trati v nejnižším úseku v Modřanech," vysvětlil Jan Cibulka z dopravního podniku. Protože je zatopená i souběžná silnice, rozhodl se ROPID nahradit obsluhu Modřan autobusem 157. Zatím ho posílí, v úterý prodlouží až na Sídliště Modřany.

Od úterního rána se rovněž změní trasa tramvajové linky 7. Ta nahradí linku XB v úseku mezi Andělem a Sídlištěm Barrandov."

Na severovýchodě města potom jezdí zvláštní linka 34 na trase Ortenovo náměstí – Starý Hloubětín. Její neobvyklá konečná na Ortenově náměstí dává vzpomenout na jedenáct let starý souběh událostí, kdy naposled probíhala oprava přilehlé tramvajové trati – a také ji narušila povodeň.

Nejezdí tramvajové linky:

  • 4, 5, 6, 8, 14, 17, 24

Video Brífink Dopravního podniku hlavního města Prahy k situaci ve městě
video

Brífink Dopravního podniku hlavního města Prahy k situaci ve městě

Jako náhradní dopravu je možné využít také městskou železnici. „V dopoledním sedle je posíleno spojení Praha-hlavní nádraží–Praha-Uhříněves a Praha-Vysočany–Praha-hlavní nádraží–Praha-Smíchov, je tam udělaný takt 15 minut,“ přiblížil Ladislav Urbánek z dopravního podniku. Kromě systému Esko je mimořádně možné jízdenky z MHD využít i na veškeré dálkové vlaky ČD – je ovšem nutné zkontrolovat, zda na pražském území skutečně zastavují. Další posilu představuje linka S34 z Masarykova nádraží do Čakovic, která původně měla jezdit až od léta. S příměstskou dopravou už je to horší, není spolehnutí na vlaky u Kralup nad Vltavou a také mezi Jílovým u Prahy a Vraným nad Vltavou.

Pražské lanovky jsou mimo provoz – petřínská nejezdí kvůli hrozícím sesuvům půdy, v zoologické zahradě je dráha mimo provoz vzhledem k uzavření celé zoo. Nejezdí také přívozy.

Metro – omezený provoz při povodních
Zdroj: ČT24
Autor: DPP

Strakonická nejezdí, provoz na magistrále plynulý

Snaha co nejlépe zajistit městskou hromadnou dopravu ovšem výrazně omezuje automobilovou dopravu v centru Prahy. Kvůli autobusům X-C je významně omezen provoz na Severojižní magistrále, autobusům je vždy vyhrazen jeden jízdní pruh v každém směru. Navíc kvůli vodě například není možné najet z Argentinské na Hlávkův most. Provoz řídí policie, místy však chybí přehledné dopravní značení.

V ranní špičce se vytvořily ve městě dlouhé kolony, které dosahovaly až na dálnici D1 a do Holešoviček. Ty se však postupně rozpustily a po poledni byla Praha neobvykle dobře průjezdná.

Uzavřena však je Strakonická ulice a navazující silnice II/102, obě komunikace jsou částečně pod vodou. Řidiči mohou jako částečnou objízdnou trasu využít Pražský okruh, případně jet přes centrum města. Provoz na Pražském okruhu byl ráno problematický, zejména kvůli omezení v Cholupickém tunelu, který ucpalo nadměrně vysoké vozidlo. Tunel už je průjezdný, poblíž Jesenice se však stále tvoří kolony.

Příměstské autobusy z oblasti Mníšku pod Brdy jezdí odklonem na vlaky S7 do Dobřichovic, z oblasti Štěchovicka je v provozu pouze linka 338 z Pikovic přes Jílové na Budějovickou. Linka 361 od Nového Knína a Slap je odkloněna také do Dobřichovic na vlak S7. Ostatní linky se snaží dopravci zajistit v jejich obvyklé trase.

Informace společnosti ROPID o MHD i příměstské dopravě.

Informace o průjezdnosti silnic v Praze.


Pražský okruh
Zdroj: Krizovamapa.cz
Autor: Tereza Schlitzová

Silniční doprava

Povodně tvrdě zasáhly silnice napříč celou republikou, neprůjezdných nebo výrazně omezených je podle dostupných informací ministerstva zhruba 146 úseků silnic všech kategorií. Je mezi nimi i dálnice D5 u Plzně mezi 30. a 33. kilometrem, kam natekla voda z přilehlého pole. Je sice průjezdná, avšak pouze opatrně, řidiči se musí připravit na průjezd vodou. „Řidiči mají informaci na informačních tabulích nad dálnicí,“ přiblížila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Další dálnice a rychlostní silnice jsou podle ní průjezdné. Kvůli uzavření silnice I/30 v Ústí nad Labem však zanikla jedna z objízdných tras za nedostavěný úsek D8. Všichni se proto musí seřadit na silnici I/8 a jet přes Teplice.

Na velké dopravní potíže se připravuje Plzeň, podle hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance bude večer nutné uzavřít most v Jateční ulici. Dopad pocítí zejména řidiči směřující na sídliště Lochotín a dále na sever. „Po uzavření mostu na Jateční povede objízdná trasa směrem do města přes Roudnou, z města ven po Jateční přes ulici Chrástecká,“ řekla policejní mluvčí Hana Štefflová. Omezení bude platit od 19 hodin.

Omezení platí také na několika úsecích státních silnic, a to v Plzeňském a Středočeském kraji, dvě  jsou uzavřeny také na Hodonínsku v Jihomoravském kraji. „Pracujeme na čištění a zprůchodnění zanesených příkopů a propustků, které tím, že jsou ucpané, způsobují zavodnění samotné komunikace,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Omezení na státních silnicích a dálnicích

  • D5 30.–33. km
  • D8 sjezd v Ústí nad Labem
  • I/2 v Bečvárech na Kolínsku
  • I/3 mezi Lišovem a Borkem na Českobudějovicku
  • I/6 u Řevničova na Rakovnicku
  • I/9 u Nového Boru na Čekolipsku
  • I/15 u Lovosic
  • I/18 v Dublovicích a mezi Kosovou Horou a Vojkovem na Příbramsku
  • I/20 v Losiné na Plzeňsku a u Sedlce na Českobudějovicku
  • I/24 u Majdaleny na Jindřichohradecku
  • I/27 u Běšin a ve Švihově na Klatovsku
  • I/30 v Ústí nad Labem
  • I/38 u Nových Dvorů na Kutnohorsku
  • I/39 v Českém Krumlově a Lenoře na Prachaticku
  • I/54 u Veselí nad Moravou na Hodonínsku
  • I/55 u Vnorov na Hodonínsku

Zaplavené nádraží v Kolíně
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Vostárek

Železniční doprava

Kvůli zaplaveným kolejím nebo popadaným stromům bylo dnes odpoledne uzavřeno 12 železničních tratí. Nejnověji je zastaven provoz na trati mezi Novým Bydžovem a Smidary u Hradce Králové

V neděli kvůli záplavenému nádraží nejezdily vlaky na nejdůležitější železniční trati přes Kolín. To se změnilo již brzy ráno, ale až do odpoledne byly průjezdné pouze dvě koleje. Teď už je Kolín plně průjezdný, provoz se tak stabilizuje, vlaky Praha–Olomouc i Praha–Brno přesto ještě jezdí opožděny.

Naopak další trať zařazená do systému tranzitních koridorů, kterou v neděli postihl následek záplav, je průjezdná jenom s omezením. Cestující mezi Ústím nad Labem a Prahou musí očekávat zpoždění, pojedou-li přes Kralupy nad Vltavou, regionální vlaky nejezdí z Libčic do Kralup a místo nich zastavují dálkové expresy a rychlíky. Naopak trať Praha–Plzeň už je plně průjezdná, pouze příměstské vlaky do Berouna nezastavují ve Velké Chuchli, kde je zatopený podchod.

Škody, které velká voda na železnici způsobila, odhadl ministr dopravy Zbyněk Stanjura na stovky milionů korun. Podobnou výši škod čeká resort dopravy i na silnicích. Na opravy vyčlení Státní fond dopravní infrastruktury svoji rezervu 1,3 miliardy korun. K nim přidá ministerstvo dvě miliardy, které původně chtělo dát na opravy škod po zimě.


Mimo provoz je také významná východočeská trať Chlumec nad Cidlinou–Trutnov, která se ocitla pod vodou u Nového Bydžova a Hostinného.

Zcela uzavřeny zůstávají zhruba dvě desítky dalších tratí, nejčastěji jde o lokálky. Největší škody jsou podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského ve Středočeském a Plzeňském kraji, na dalších místech vlaky nejezdí především kvůli popadaným stromům.