Praha – Česká školní inspekce už představila průběžné výsledky letošního celoplošného testování žáků 5. a 9. tříd, v druhé generálce na ostré srovnávací testy šla žákům nejméně matematika, výrazně lépe zvládli český jazyk a výsledky angličtiny v 5. třídách přímo překvapily. Do testování se zapojilo 99,9 procenta všech škol, kterým bylo určeno, s 97,6 procenta všech registrovaných žáků.
Žákům 5. a 9. tříd nejdou počty, páťáci se vyšvihli v angličtině
Téměř desetina testovaných prošla matematickým testem s výsledkem v rozmezí 21–40procentní úspěšnosti. „Že jsou žáci nejslabší v matematice, jednoznačně odpovídá i mezinárodnímu šetření,“ dodává náměstek ústřední školní inspektorky Ondřej Andrys. Valná většina z nich (téměř 70 % páťáků a asi 62 % deváťáků) se pohybovala v pásmu úspěšnosti od 41 do 60 procent.
Okolo 77 % testovaných v obou ročnících uspělo v češtině v rozmezí mezi 61 a 80 procenty úspěšnosti. V angličtině, která byla třetím povinným předmětem, uspěli zejména žáci pátých tříd - 39 procent z nich zvládlo test na 81 až 100 procent. Ze žáků posledních ročníků základních škol to bylo oproti mladším spolužákům jen 42 procent. Letos si mohli deváťáci vyzkoušet také testy z němčiny a francouzštiny, v němčině většina uspěla na 41 až 60 procent, ve francouzštině na 61 až 80 procent.
Druhá generální zkouška testů sice skončila, stále se ale vede dlouhotrvající debata o užitečnosti testování. Někteří učitelé ho chválí kvůli možnostem porovnávat výsledky svých žáků s ostatními školami, jiní nechápou. Zda čeká testování i další páťáky a deváťáky, zatím jasné není. Ministr školství Petr Fiala čeká na podrobnou analýzu letošních výsledků, rozhodne na podzim. K využívání systému se ale hlásí Česká školní inspekce a testovat své žáky na něm budou moci i jednotlivé školy a případně i rodiče.