Oprava D1 nabírá zpoždění, někde se ještě nezačalo

Praha - Modernizace nejdůležitější tuzemské dálnice D1 má zpoždění. Stavební firmy sice v letošním roce zbourají staré nadjezdy na opravovaných úsecích, to nejdůležitější - výměnu vozovky - ale posunuly až na jaro. Na jednom z úseků u Velké Bíteše dokonce dělníci narazili na měkké podloží. Oprava dálnice se tak může protáhnout až na sedm let.

Už týden měli v opravovaných úsecích dálnice D1 kvůli rozebrané vozovce jezdit řidiči namačkáni ve čtyřech zúžených pruzích. Zatím se ale nic neděje. „Neevidujeme žádnou žádost o částečnou uzavírku z důvodů opravy vozovky,“ povrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Stavební firmy se totiž zatím spokojily s demolicí mostů a provizorním rozšířením krajnice.

Česká televize zjišťovala, kolik lidí pracuje na modernizovaném úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Podle původních plánů se zde měli stavbaři střídat ve dvou směnách a dálnici opravovat 16 hodin denně. Přestože podle značek se tady má pracovat, v celém devítikilometrovém úseku nepotkal štáb ČT ani jednoho dělníka.

Podle vedení firmy další opravy zastavilo příliš měkké podloží, na které dělníci narazili při zkušebních vrtech. Spekuluje se, že právě proto se dálniční desky propadají. „Některé podkladní vrstvy nemají očekávanou únosnost a řešíme, co s nimi,“ řekl vedoucí projektu Jiří Krátký.

Ani na dalších dvou úsecích se vozovka letos měnit nebude. Důvodem je zpoždění při předání stavby. Firmy tady začaly pracovat až v polovině června a do zimy by nový betonový povrch neuzrál. Chtějí alespoň stihnout dokončení provizorních přejezdů mezi dálničními pásy a zbourat ještě dva mosty. „Toto všechno bychom měli stihnout do konce roku,“ uvedla mluvčí společnosti Eurovia Petra Kučerová.

Zbývá tedy poslední úsek, který se modernizuje mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Ani hlavní investor, Ředitelství silnic a dálnic, ale netuší, jestli se alespoň tady letos do dálnice zakousnou bagry. „Ještě je v tuto chvíli předčasné hovořit o tom, zda stihneme betonáže vozovky v plném rozsahu,“ konstatovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Pokud stavebníci nezrychlí, prodlouží se i celková doba opravy D1 z původně plánovaných pěti let minimálně na sedm.