Stovky řidičů vidí špatně, málokdo s tím něco dělá

Praha - Stovky možná i tisíce řidičů mají špatný zrak, a přesto jezdí bez brýlí nebo čoček. V rámci dvouměsíční kampaně s názvem Vidíš dobře? to zjistila organizace BESIP. Ze 600 lidí, kteří si nechali prověřit oči, měla téměř polovina nějaký problém se zrakem a z ní téměř dvě stovky kvůli tomu nebyly u lékaře-specialisty.

Pokud řidiči se zrakovými problémy nemají brýle nebo kontaktní čočky, jsou na silnici nebezpeční. Podle prezidentky Mezinárodního sdružení optiků a optometristů Ivany Urválkové je zraková vada za volantem často srovnatelná s požitím návykové látky. „Potřebujete minimálně dvě tři vteřiny navíc, abyste byl schopen si nějaké rizikové situace všimnout a adekvátně na ní zareagovat,“ upozorňuje ředitel BESIPu Roman Budský.

Ze šesti stovek lidí, kteří si v rámci kampaně organizace nechali zkontrolovat zrak, neprošla úspěšně testem skoro polovina. „Zhruba 44 % lidí má oční vadu, ale bohužel přes 70 % z nich tu vadu nemá korigovánu,“ konstatoval Budský. Kolik nehod se stane i kvůli špatnému zraku řidičů, není možné zjistit - policisté takové statistiky nevedou. Málokterý účastník nehody se prý ke svým zdravotním potížím přizná.

Ilustrační fotoK nejčastějším vadám patří podle odborníků krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, které způsobují různá rozostření. V pozdějším věku se přidává vetchozrakost, která je následkem zhoršené pružnosti oční čočky. Objevují se také takzvané binokulární vady pramenící z chybné spolupráce očí.


Praktičtí lékaři vydají ročně desítky zdravotních potvrzení k řízení auta. To, že by řidiči přišli znovu na preventivní prohlídku kvůli očím, se jim ale příliš často nestává. „Zvlášť mladí lidé, kteří nemají žádné zdravotní potíže, se už zpátky nevrátí,“ tvrdí lékař Josef Volný.

Výsledky kampaně dostane vládní rada

V Česku jsou řidiči povinni podstoupit preventivní prohlídku zraku po dovršení 65 let. Povolení pokračovat dál v řízení zde seniorům vydá každý oční lékař, ale třeba ve Španělsku toto potvrzení vydávají jen vybraní specialisté. Své pacienty si přitom neustále hlídají.

„V případě, že je tam nějaký nález a ještě to není na nějaké omezení, tak lékař řekne: Dobře ale sejdeme se za pět let,“ popisuje poměry na jihu Evropy Budský. Aby se taková pravidla zavedla i v tuzemsku, může navrhnout vládě její rada pro bezpečnost silničního provozu. Výsledky kampaně Vidíš dobře? obdrží tento orgán v září.