Zeman rozpustí sněmovnu 28. srpna. Co přinese další předvolební kampaň?

Praha - Předvolební kampaň pro předčasné volby do Poslanecké sněmovny se rozjíždí. Jak se politické strany v nastávajícím krátkém čase podělí o reklamní plochy a kolik je to bude stát? Podle marketérů budou hrát největší roli emoce. „Racionálno je určeno pro velmi úzkou skupinu populace, která se v tuto chvíli nemá moc kde najít,“ řekl šéfredaktor MarketingSalesMedia Daniel Köppl. Poslanci v úterý 20. srpna schválili návrh na rozpuštění sněmovny, prezident má podle posledních informací dolní komoru oficiálně rozpustit 28. srpna.

Jakmile se pronajímatelé billboardů dozvěděli plánovaný termín předčasných voleb, chytře oznámili, že je vyprodáno. Stalo by se to poprvé po deseti letech. Každopádně v tuto chvíli začíná jednání, které je primárně o cenách. Standardně se plochy prodávají kolem 2,5–3,5 tisíce za měsíc. „Pro říjen předpokládám, že ceny půjdou o 1 000 až 1 500 korun výš. Cena plochy se odvíjí od toho, kolik lidí kolem ní projde. U atraktivních míst dosahuje cena za pronájem i desetitisícových položek za měsíc,“ řekl šéfredaktor MarketingSalesMedia Daniel Köppl. 

„Za vodou“ je v tomto směru například Andrej Babiš či SPOZ, kteří vsadili na průběžnou kampaň. Protože jde o nové politické strany, potřebují, aby je lidé znali. „Billboardové plochy jsou pro vybudování znalosti, takže oni je musí mít pronajaté tak jako tak. Nejde o to, že by měli nějaký zásadní počet, ale mají ty kvalitní plochy, mohli si vybírat,“ uvedl Köppl. Teď přijde druhé kolo, kdy si politické strany budou vybírat i ty plochy, které jsou často schované za stromy. „Tam ty plakáty pak zůstávají několik let,“ dodal Köppl.

Strany často nevědí, co chtějí sdělit

Marketingové poučky tvrdí, že u billboardu máte maximálně tři vteřiny na to, sdělit lidem, co chcete. „To je největší past, protože strany často neumí rychle nastavit svoje téma,“ popsal Köppl současný problém. 

Podle marketérů neexistuje specifická česká povaha ve volbách. Chováme se velmi podobně jako okolní národy. V kampaních se proto objevuje směsice strachu, zábavy, humoru a zejména slibování. Slibování je stavebním kamenem. „Politická kampaň pracuje s příslibem něčeho dobrého - že bude krásně, lépe, růžověji. Často se reklama připodobňuje balení slečny, musíte upoutat její pozornost a pak si ji udržet. Problém u politických stran je, že balí někoho, koho už několikrát balily a ne vždy mu splnily to, co slíbily,“ popsal Köppl.

Video Šéfredaktor MarketingSalesMedia Daniel Köppl hostem Studia 6
video

Šéfredaktor MarketingSalesMedia Daniel Köppl hostem Studia 6

Kampaně jsou založené na emocích

„Obecně fungují spíše emoce, to racionálno je určeno pro velmi úzkou skupinu populace, která se v tuto chvíli nemá moc kde najít. Klasickou kampaní, kde šlo čistě jen o emoce, byla například prezidentská kampaň Karla Schwarzenberga,“ připomněl Köppl.

Co tedy hraje hlavní roli? Obal, nebo obsah? Na billboardech vidíme usměvavé tváře, které se samozřejmě digitálně upravují, aby byly přijatelné. „Odstraňují se pleťové nesrovnalosti, pracuje se s očima. Ale to je obal. Ať se nám to líbí, nebo ne, většina lidí chce v tuto chvíli již koupit i obsah.“ 

„Strany by měly udělat průzkum trhu a zjistit, co voliči chtějí. To řada stran v představě, že ví vše nejlépe, vynechává. Ostatně, je známo, že nejúspěšnější kampaň sociální demokracie probíhala po půlroce intenzivních marketingových průzkumů,“ řekl Köppl.

Počet billboardů není úměrný počtu voličů, kteří přijdou k urnám

Podle marketérů není počet billboardů rozesetých po naší zemi pro volební úspěch až tak zásadní. Klíčové je téma. „Pokud se vám podaří najít téma, můžete překvapit vždycky, to byla například strana pirátů nebo zelených v Německu. Je potřeba najít to, co lidi v tuto chvíli trápí, a s tím vyjít ven,“ dodává Köppl. Řada politických stran si slibuje zázraky od internetu. K nim ale zřejmě nedojde. Internetem oslovujete zejména mladší voliče, kteří k volbám obecně moc chodit nechtějí.

Prezident Miloš Zeman podle aktuálního vyjádření trvá na tom, aby volby proběhly v pátek 25. a v sobotu 26. října. Jasno bude po zítřejší schůzce s předsedy parlamentních stran. Šéf sociální demokracie Bohuslav Sobotka již nyní prezidenta vyzval, aby byl v kampani zdrženlivý, nepodporoval Zemanovce a nezasahoval do sestavování vlády, která z podzimních voleb vzejde.

Zítra se strany dozvědí, kolik budou mít na kampaň času

Nejvíce jsou na předčasné volby připraveni komunisté. Témata, se kterými chtějí vytáhnout do volebního boje, jsou jasná - důraz na sociální otázky, zastavení ekonomického propadu nebo progresivní zdanění. Šéf komunistů povede stranu do voleb v Jihočeském kraji. Do kampaně chce KSČM investovat několik desítek milionů korun. Po komunistech jsou s přípravou na volby nejdále sociální demokraté. Stranu do nich povede Bohuslav Sobotka. Například občanští demokraté ale lídra zatím nevybrali. Senátoři za ODS jsou pro Miroslavu Němcovou. Tu už dřív podpořil 1. místopředseda strany Martin Kuba nebo její domovská buňka na Vysočině. 

Naopak strana LIDEM bude teprve řešit, jestli se vůbec předčasných voleb zúčastní. Podle první místopředsedkyně Dagmar Navrátilové je možné, že členové strany nebudou figurovat ani na kandidátkách jiných stran. Jestli by se LIDEM mohli spojit s nějakou jinou stranou, zatím nechtěla komentovat.