Jízdenky na vlak u soudu – RegioJet chce náhradu za levnou konkurenci

Brno – Železniční dopravce RegioJet chce žalovat konkurenční České dráhy kvůli cenám jízdenek. Předseda představenstva RegioJetu Radim Jančura tvrdí, že dráhy jezdí pod cenou a chce náhradu škod, které mu měly levné jízdenky způsobit – celkem 270 milionů korun. Na spor o jízdenky upozornila Mladá fronta Dnes, podle které se Regiojet obrátí na soud proto, že Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který se sporem také zabývá, nemá lhůtu, do kdy musí rozhodnout. RegioJet loni prohloubil ztrátu o zhruba 16 milionů na 76 milionů korun, tržby činily 267 milionů korun. 

Radim Jančura je přesvědčen, že České dráhy jezdí mezi Prahou a Ostravou – kde jejich expresy a Supercity konkurují Jančurovým vlakům IC RegioJet – za podnákladové ceny. „České dráhy zneužily svého dominantního postavení na trase Praha–Ostrava,“ řekl MfD Radim Jančura.

„Ten, kdo je v dominantním postavení – a České dráhy byly dokonce v monopolním postavení – musí vždy pokrýt své náklady, být v podstatě vždy v zisku, a to proto, aby neblokoval vstup novým soutěžitelům. Pokud ČD trochu připouštějí, že jsou ztrátové, tak to už je důvod, aby soud rozhodl, že jsou podnákladové – tím pádem zneužívají dominantního postavení,“ podotkl Radim Jančura, majitel RegioJet.


K soudu RegioJet zamířil přesto, že kvůli cenám jízdenek již České dráhy vyšetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jeho předseda Petr Rafaj potvrdil, že by dráhy neměly jezdit příliš levně. „(Dominant) si nesmí vytvořit predátorské ceny, to znamená ceny, které ničí konkurenci nebo dalšího vstupujícího na trh,“ uvedl, ovšem odmítl, že konkretizovat to právě na případ Českých drah a RegioJetu. ÚOHS se totiž jejich sporem stále zabývá, správní řízení přitom zahájil již loni v únoru.

České dráhy tvrdí, že ceny určovaly podle zákona. RegioJet sice upozorňuje, že ceny klesly z nejméně 328 korun za jízdu Praha–Ostrava na polovinu, dráhy však mimo jiné tvrdí, že různé slevy nabízejí na více trasách, nejenom mezi Prahou a Ostravou. Někdejší ředitel drah Petr Žaluda také tvrdil, že ceny nejsou nižší než u konkurence. „Nešli jsme pod cenu jízdného, proto se nebojím zásahu ze strany antimonopolního úřadu,“ řekl Žaluda již v roce 2011 poté, co RegioJet začal jezdit.

Ačkoli ČD na většině dálkových linek jezdí na objednávku státu, mezi Prahou a Ostavou to neplatí, v ministerské objednávce jsou zde ze všech vlaků pouze noční rychlíky. Hospodářské výsledky vlaků SC Pendolino a ostravských expresů dráhy nezveřejnily, RegioJet tak může podložit své tvrzení o podnákladových cenách pouze znaleckým posudkem.

„Renomovanou společností jsme si nechali spočítat ztráty Českých drah za minulý rok. V segmentu expresů i pendolin byla vyčíslena na 945 milionů korun,“ konstatoval Jančura. „My přesná čísla dávat nebudeme, je to předmětem šetření. Jsme ale přesvědčeni, že k dumpingovým cenám z naší strany nedošlo,“ řekl k případu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Problémy s příliš levným jízdním měl před časem i sám Jančura. ÚOHS dal pokutu jeho autobusové firmě Student Agency za to, že jezdila příliš levně po příchodu nového konkurenčního dopravce na trasu Praha–Brno. Soud však pokutu později zrušil.

Pražsko-ostravsko-žilinský expres ČD
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší