Učí se učit se. Dětí v přípravných ročnících ZŠ přibývá

Praha – Stále častěji otevírají základní školy přípravné ročníky pro základní školu. Do takzvaných nultých ročníků přicházejí většinou děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, děti cizinců nebo ty s případnými poruchami učení. V tomto roce naplnilo přípravné třídy 3,5 tisíce dětí, což znamená oproti loňskému nárůst o 500. Stát za tím může populační boom i přibývající počet dětí, kterým odborníci doporučují odklad školní docházky.

Nulté ročníky se obsahově podobají mateřské škole, denní režim už ale mají jako na té základní. Tato forma má dětem vštípit návyky pro skutečné vyučování, do kterého vstoupí o rok později. Kromě toho si navykají na koncentraci, začínají třeba desetiminutovým soustředěním a na konci roku už by měly být připraveny zvládnout v lavici skoro celou hodinu.

Náplň přípravné třídy si ale tvoří každá škola podle vlastních potřeb, jednotné osnovy tu neexistují. „Procvičujeme celý rok grafomotoriku, jazykové znalosti nebo logopedii,“ říká třeba učitelka pražské ZŠ Chelčického.

Většina žáčků na zkoušku pochází ze sociálně slabých rodin. Předtím totiž z finančních důvodů nechodily do školky, zůstaly doma a před nástupem do školy se pak ukazují třeba nedostatečné hygienické návyky.

Nárůst přípravných ročníků ZŠ v posledních letech:

  • 2008/2009 - Ve 146 školách 2 028 dětí
  • 2011/2012 - Ve 198 školách 3 055 dětí
  • 2012/2013 - Ve 238 školách 3 480 dětí

(zdroj: MŠMT)