Taurusy se oblékají do českých barev

Brno – Do barev českých dopravců se začínají odívat univerzální elektrické lokomotivy známé pod názvem Taurus. Jako první český dopravce je počátkem září zakoupila firma AWT, České dráhy dnes pokřtily lokomotivu, která dostala jejich lak. Ta ale zůstává v majetku Rakouských spolkových železnic (ÖBB), ČD si ji budou pronajímat, aby jezdila s jejich novými soupravami Railjet.

Lokomotivy Taurus vyrábí Siemens od roku 2000, jejich čtyřsystémová verze, která může jezdit i napříč Českem, je v provozu od roku 2006. „Kromě České republiky mohou tyto lokomotivy jezdit po německých, rakouských a maďarských tratích,“ upozornila mluvčí Siemensu Petra Svatošová.

  • Křtu "nové" lokomotivy přihlíží veteránka řady 363. Taurus ale už také není žádné novorozeně – kdyby byl člověk, už by chodil do školy.
    Křtu „nové“ lokomotivy přihlíží veteránka řady 363. Taurus ale už také není žádné novorozeně – kdyby byl člověk, už by chodil do školy. autor: Václav Šálek, zdroj: ČTK
  • Lokomotivy Taurus budou jezdit se soupravami Railjet z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce.
    Lokomotivy Taurus budou jezdit se soupravami Railjet z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce. zdroj: České dráhy

V čele některých spojů ČD jsou lokomotivy k vidění od roku 2008, zůstávaly však v červeni ÖBB. Teprve teď představují „své“ Taurusy hned dva čeští dopravci: Nákladní AWT objednala tři tyto stroje, České dráhy je sice vlastnit nebudou, ale budou si je nadále pronajímat od ÖBB a několik z nich dokonce dostane modré a šedé barvy ČD. První takto nalakovaný stroj dnes pokřtili zástupci ČD, ÖBB a Siemensu jménem Spirit of Brno (Brněnský duch). „Od prosince 2014 začnou tyto lokomotivy pravidelně jezdit s komfortními soupravami Railjet,“ ubezpečila mluvčí drah Kateřina Šubová. Dráhy objednaly sedm sedmičlánkových netrakčních jednotek Railjet.

Daniel Kurucz z ČD a Silvia Kaupaová z ÖBB křtí lokomotivu Spirit of Brno
Daniel Kurucz z ČD a Silvia Kaupaová z ÖBB křtí lokomotivu Spirit of Brno

Čtyřsystémovou verzi lokomotivy Taurus (tj. typ ES64U4) kdysi přihlásil Siemens i do soutěže Českých drah na nové expresní lokomotivy, prohrály však se Škodou typu 109E. Dvacet strojů z Plzně však začalo s vlaky ČD zkušebně jezdit až v roce 2010 a teprve letos je dopravce začal přebírat.

Zatímco první nově nalakovanou lokomotivu, která bude tahat Railjety, dráhy už křtí, samotné soupravy se ještě vyrábějí. „V současnosti jsou vyrobeny všechny hrubé stavby vozů pro první soupravu Českých drah, část vozů je již ve fázi konečné montáže, a pokračuje se ve výrobě vozů z druhé a třetí soupravy. První zkušební jízdy se plánují již v polovině příštího roku,“ přiblížila mluvčí ČD Šubová. Sedm netrakčních jednotek bude jezdit z Prahy do Štýrského Hradce od prosince 2014, od svých protějšků, které už jezdí v barvách ÖBB, se bude lišit například redukcí první třídy ve prospěch druhé. ČD uvažovaly o pořízení dalších osmi Railjetů. Původně s nimi chtěly jezdit do Hamburku, později plány přehodnotily ve prospěch spojení do Budapešti. Po obměně vedení drah však Zeleného management od plánovaného nákupu ustoupil.


Výroba Railjetu
Výroba Railjetu