Bělobrádek: Rodinám pomáhat, podnikatelům neházet klacky pod nohy

Praha – Rodina je bod číslo jedna, na kterém staví křesťanští demokraté. „Dítě vás od narození do 18 nebo 25 let přijde na milion, milion a půl korun, to je investice, kterou vám žádné daňové zvýhodnění nevrátí,“ řekl ve volebním Interview Daniely Drtinové předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. Rodičům by mělo pomoci nejen společné zdanění manželů, zvýhodněni by měli být i v oblasti důchodové, nebo třeba snížením DPH na dětské pleny. Druhou zásadní skupinou, na kterou se program KDU-ČSL zaměřuje, jsou podnikatelé, hlavně ti malí a střední. Stát by jim podle Bělobrádka měl poskytnout hlavně stabilní prostředí a funkční instituce. „A ne jim házet klacky pod nohy,“ myslí si Bělobrádek.

AKTUÁLNĚ:

Situace kolem Dolu Paskov, jehož uzavření plánuje těžařská společnost OKD, v posledních dnech otřásá nejen Moravskoslezským krajem, ale i celou republikou. „Je nutné se bavit jak s majitelem, tak s odbory, ale také s ministerstvem práce a sociálních věcí,“ naznačil Bělobrádek řešení situace na Ostravsku.

Kořeny problémů těžebních společností na severní Moravě jsou podle něj už v době nepříliš povedené privatizace a pochybení vidí hlavně na straně majitelů firem, kteří si v lepších letech měli tvořit rezervy, ze kterých by současnou krizi překlenuli. „Nejsem příznivcem toho, aby občané oplatili za manažerské chyby,“ uvedl Bělobrádek. „Protože to propouštění by dříve či později stejně nastalo,“ dodal. Jestliže samotné firmě by podle něj stát pomáhat neměl, propuštěným horníkům naopak pomoc poskytnout musí. „Stát je tu od toho, aby lidem pomohl,“ myslí si Bělobrádek.

PROGRAM:

Dáme zemi do pořádku, zní letošní volební heslo křesťanských demokratů. „Nejdřív musí začít fungovat stát a přestat házet klacky pod nohy podnikatelům,“ naznačil jeho praktickou realizaci Bělobrádek, podle něhož je hlavní brzdou ekonomické prosperity nefunkční státní správa. „Podnikatelé jsou ti, kdo dávají lidem práci,“ zdůraznil. Podnikatelé přitom podle Bělobrádka potřebují od státu hlavně stabilitu a předvídatelné prostředí a naopak jim škodí neustálé změny zákonů i nestabilní daňové prostředí. Nejvíc České republice podle Bělobrádka chybí fungující malé a střední podniky, které mohou poskytnout lidem zaměstnání bez nebezpečí, že pokud zkrachuje jedna klíčová firma, octne se v problémech celý region, jako je tomu právě u Dolu Paskov a OKD.

SOCIÁLNÍ PROBLEMATIKA:

V sociální oblasti se KDU-ČSL staví proti druhému pilíři důchodové reformy, kterou by chtěla založit hlavně na zvýhodnění těch občanů, kteří vychovávají děti. „Dítě vás od narození do 18 nebo 25 let přijde na milion, milion a půl korun, to je investice, kterou vám žádné daňové zvýhodnění nevrátí,“ poukázal Bělobrádek na to, že systém nemá poškodit ty, kteří děti třeba mít nemohou, ale spíše má zvýhodňovat ty, kteří děti mají a zároveň pracují. „My si myslíme, že je národním zájmem, aby lidé, kteří mohou a chtějí mít děti, ty děti měli,“ uvedl Bělobrádek.

Na děti by se podle Bělobrádka měl stát zaměřit i při práci se sociálně nepřizpůsobivými lidmi ve vyloučených lokalitách. „Ta práce musí být hlavně systematická,“ uvedl. Její jádro by pak mělo být ve vzdělávání, zavést by křesťanští demokraté chtěli například povinnou předškolní výuku, ať už ve školce, nebo doma, kde by ale byla kontrolována terénními pracovníky.

EKONOMIKA:

Ve svém programu slibuje KDU-ČSL také zastavit zadlužování státu, zároveň se ale staví proti růstu daní. Peníze by Bělobrádek chtěl najít třeba ve státních podnicích, kde se podle něj stále ještě plýtvá, hlavní je ale nastartovat ekonomiku. „Jde o to, že musíte nastartovat ekonomiku, pak vybere víc na daních,“ poukázal Bělobrádek na to, že stát může získat na daních víc i jiným způsobem než zvednutím daňových sazeb.

Pavel Bělobrádek
Pavel Bělobrádek

Jinak se ale i v ekonomické oblasti drží svého hesla číslo jedna, kterým je podpora rodiny. Prosazují tak společné zdanění manželů, nebo třeba nulovou sazbu daně z přidané hodnoty na dětské plenky. „Než platit ženám nějaké příspěvky za to, že rodí děti, je lepší snížit daně na dětské pleny,“ uvedl Bělobrádek, který si je vědom, že takovouto změnu by musela Česká republika vyjednat na půdě Evropské unie.

ZAHRANIČNÍ POLITIKA:

„Chcete se mít jako v Německu – volte jako v Německu,“ říkají křesťanští demokraté ve své kampani. Německou kancléřku Angelu Merkelovou bere za svůj vzor i Bělobrádek, který zároveň poukázal na to, že jeho strana je v evropském parlamentu součástí silné křesťanskodemokratické skupiny.

MINULOST:

„KDU je připravena stát se třetím proudem,“ uvedl Bělobrádek. O to se ale strana snažila ve své dlouhé historii neúspěšně už několikrát, podle Bělobrádka tento plán nevyšel hlavně kvůli úmrtí Josefa Luxe, následnému rozpadu čtyřkoalice a dalšímu také štěpení vlastní KDU-ČSL. Ostatně podobné štěpení si strana prožila znovu o pár let později v roce, kdy ze strany odešel Miroslav Kalousek, kterého do nově vzniklé TOP 09 následovalo mnoho dalších členů křesťanských demokratů. „Já to v té době nevítal, ale teď jsem rád, aspoň se vyjasnilo,“ komentoval tuto etapu Bělobrádek, podle něhož straně prospělo i období mimo parlamentní lavice, kdy si ujasnila svůj program a mohla projít i generační obměnou. „U nás zůstali srdcaři,“ věří Bělobrádek.

KOALIČNÍ POTENCIÁL:

V minulosti si také podle Bělobrádka křesťanští demokraté vyzkoušeli, že s kompromisy se to nesmí přehánět. „V základních prioritách nemůžete dělat ústupky, v parametrech samozřejmě můžete diskutovat,“ shrnul předseda strany, která by prý rozhodně nepodpořila vládu závislou na hlasech komunistických poslanců.

Program strany shrnul Bělobrádek do tří bodů. „Zaprvé jsme programovou alternativou, která v sobě kloubí solidaritu a odpovědnost. Zadruhé jsme generačně obměněná strana, kde je i ve vedení mnoho politiků mezi 30 a 40 lety. A zatřetí jsme i politická alternativa dokazující, že je tu alternativa liberální pravici a socialistické levici.“

Lidovci jsou tradiční stranou, vznikli v roce 1919 a teď mají zhruba 30 tisíc členů. Strana výrazně ovlivnila politiku po roce 1989, své zástupce měla v 7 vládách. Lidovci mají tradičně hlavní téma, a tím je rodina. Teď se v kampani výrazně zaměřují i na ekonomickou oblast, konkrétně, jak zvýšit počet pracovních míst.
Rodina má mít podle Lidovců nižší náklady, navrhují proto zvýšit daňový odpočet na dítě a snížit DPH třeba na pleny. Rodina by také měla platit jen dvanáctiprocentní daň z příjmu, tedy pokud manželé využijí společné zdanění.
K navýšení počtu pracovních míst má zase pomoct nejen podpora živnostníků, ale třeba také rozšíření zkrácených úvazků - což by pomohlo lidem v předdůchodovém věku.
A zatímco v předchozích kampaních strana mluvila hlavně sama o sobě: třeba Klidná síla nebo To nejlepší v nás!, dnes se pokouší o návrat do sněmovny s heslem směrem k voličům: Dáme zemi do pořádku.