Podnikání nezletilých? Třeba „BeerBox“ - první automat na pivo

Praha – Měsíce do startu nového občanského zákoníku počítají i někteří nezletilí podnikavci. Od 1. ledna totiž budou moct vést samostatně vlastní firmu, dosud často místo mladých talentů podnikali jejich rodiče. Přitom právě mezi mladými se objevují nápady, které zákazníkům přinášejí až překvapivé možnosti. Podívejte se s námi na zajímavé podnikatelské příběhy těch, kterým se daří prorazit, přestože jim to zákon dosud neumožňuje. Začínáme pěticí ostravských studentů a jejich automatem na pivo.

BeerBox – tedy v překladu krabice na pivo – je jednoduše samoobslužný automat na nápoje. To samo o sobě není žádnou šokující novinkou. Když ho ale studenti ostravského gymnázia naplnili právě pivem, zaujali víc lidí, než sami čekali. Jako osobní tip reportérky při klání studentských nápadů z 35 zemí se dokonce objevili ve vysílání britské BBC. Mezi evropskými firmami školáků, které své nápady na soutěži prezentovaly, nakonec skončil BeerBox na čtvrtém místě. Tak vysoko se zatím žádná česká firma nezletilých nedostala.

BeerBox, pivní automat, je nápad, který se zrodil při dlouhém čekání studentů gymnázia v Ostravě-Hrabůvce ve frontě na jednom z letních festivalů. Samotná výroba jim trvala čtyři měsíce, pracovali na něm skoro každý den. Mezitím museli stíhat střední školu – takže automat se dostal ke slovu hlavně po večerech a víkendech. Přesné fungování přístroje je chráněné výrobní tajemství. Tvůrci ale dodávají, že se příliš neliší od běžných nápojových automatů. Hlavně obsah je jiný. Do zásobníku se vejdou 2 sudy po 50 litrech piva a 200 kelímků. Je určen do míst, kde je potřeba rychle obsloužit velké množství zákazníků. Dokáže totiž načepovat vychlazené pivo za 40 vteřin. Přitom díky čtečce občanských průkazů by se k němu neměli dostat nezletilí. Tvůrci dobře věděli, že se tím musejí zabývat hned od začátku - jim samotným totiž při jeho výrobě ještě 18 nebylo. A jako nezletilí s ním objížděli soutěže studentských společností. Mírné organizační problémy zatím způsobuje jen váha automatu – přes sto kilo.

Studenti gymnázia začali projekt v rámci školních aktivit – tedy založení studentské firmy pod hlavičkou organizace Junior Achievement. Jejím cílem je podpora podnikání. „Nebo spíše podnikavosti, tedy rozvoj přístupů i zkušeností, které jsou k podnikání zapotřebí,“ dodává Josef Müller, ředitel organizace. Bez nadace by totiž náctiletí podle současných zákonů nemohli sami na sebe firmu napsat. Pod Junior Achievement studenti zakládají občanská sdružení, ve kterých podnikají za účelem vzdělávání. Případný zisk dávají na vzdělávací nebo dobročinné účely. A až jim bude 18, můžou v projektu pokračovat sami. Znalosti, zkušenosti i nápad zůstávají jen jejich. „Ne všichni studenti se pochopitelně po absolvování našich programů hned vrhají do podnikání, nicméně je jich mnohonásobně více než těch, kteří tuto příležitost nemají,“ říká Lucie Petráková ze společnosti Junior Achievement.

  • Frex Company a jejich BeerBox - automat na pivo autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5109/510893.jpg
  • BeerBox je schopný načepovat nápoj rychleji než číšník. autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5109/510882.jpg
  • Automat na pivo musí mít čtečku občanských průkazů, aby bylo jasné, že zákazníkům už bylo 18. S ochranou osobních údajů zřejmě nebude problém - jde o koupený výrobek, který je v provozu i jinde v Česku. Tohle je ale zastaralý typ a jeden z důvodů změn na BeerBoxu. Umí totiž přečíst jen staré průkazy. Vylepšený automat ale už zvládne všechny. autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5109/510887.jpg
  • Stanislav Riger, člen Frex Company, teenagerovských vynálezců automatu na čepování piva. Do společnosti se mohl oficiálně podle českého práva přidat až před pár týdny. To oslavil osmnáctiny. autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5109/510890.jpg
  • Na zdraví už si pivem z vlastního automatu konečně můžou připít všichni, a to jako členové skutečné firmy. Přitom když s nápadem přišli, plnoletí nebyli. A podle českého práva nemohli ani sami podnikat. autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5109/510885.jpg

Od 17 propagujeme, s výhledem do budoucna

Na BeerBoxu začalo spolupracovat celkem 20 studentů. Většině bylo 17 let. Přesto jejich společnost fungovala se vším všudy, tedy od přípravy projektu přes řízení až po marketingovou podporu. S odbornými záležitostmi jim pomáhala organizace Junior Achievement.

Do výroby BeerBoxu dali studenti 40 tisíc korun. Celkové náklady ale byly vyšší. Ty pokryly sponzoři, většinou rodiny studentů. A samotní studenti nad BeerBoxem trávili dny. „Na hodiny se to počítat nedá. Pracovali jsme na tom v sedmi lidech po celý loňský rok,“ říká Petr Fridrišek, ředitel studentské společnosti Frex, která BeerBox provozuje.

Od května do července pak BeerBox ukazovali na veřejnosti, i když spíš než o výdělky šlo o jeho prezentaci. „I s výhledy do budoucna,“ dodává Fridrišek. Možnost osvěžit se z něj byla například součástí školního sportovního dne. A protože šlo o školní akci, bylo možné čepovat jen limonádu. „Vzhledem k faktu, že šlo spíše o prezentační a propagační akce, nebyl výdělek takový, jaký by byl v běžném provozu očekávaný. Řekněme, že se nám podařilo vždy pokrýt náklady na danou akci,“ přibližuje Fridrišek.

Teď už prezentace nepokračují. Tvůrcům je totiž jasné, že musí automat ještě vylepšit. „Je to stroj, se kterým by měli být jeho uživatelé v poměrně častém kontaktu. Pro pohodlí nákupu však každý vyžaduje nenáročnost na obsluhu, s čímž je spojena i intuitivnost ovládání. V tomto ještě máme své mezery a snažíme se zaměřit právě na zjednodušení ovládání, a to nejen pro zákazníky, ale také pro obsluhu,“ přibližuje Fridrišek. Po vylepšení mají přibýt další BeerBoxy a s nimi podnikání teprve pořádně odstartuje.

S dalšími plány přitom autoři BeerBoxu nečekají. „Nemělo by jít jen o výrobu, ale také o služby s tím spojené,“ přibližuje Fridrišek své představy. Studenti řeší BeerBox s Úřadem průmyslového vlastnictví. Chtějí ho na trh uvést co nejdříve, nejlépe v příští letní sezoně. „Pokud všechny schvalovací procesy půjdou tak, jak to máme v plánu,“ dodává tvůrce. Sami už si vyzkoušeli, že ne vždy to tak je. S právními a administrativními problémy jim zatím pomáhala organizace Junior Achievement. Od prázdnin už se ale spoléhají hlavně sami na sebe. A do dalších prázdnin se možná BeerBox objeví přesně tam, kde vznikl - tedy na letních festivalech. Varianty jsou zatím podle tvůrců otevřené.