Kávu či hudební klip? Pomoc dobrovolníků je pro strany nezbytná

Praha – Volební kampaň pomůže vyhrát volby. Alespoň v to věří politické strany, které vytáhly do letošního předvolebního boje nejrůznější zbraně. Největší partaje na kampaň plánují vynaložit desítky milionů korun. Důležitou roli v předvolebním lákání voličů hrají ale i dobrovolníci. Strany pro ně zakládají speciální internetové stránky, kde se můžou zaregistrovat, některé zase za pomoc nabízejí benefity.

Originální formu kampaně zvolili lidovci. Jejich sympatizanta Jana Kovaříka napadlo složit písničku. Vedení strany se líbila, a proto k ní během jednoho odpoledne vznikl i klip. „Cílem natočení tohoto videoklipu je nějakým způsobem podpořit a povzbudit mladé lidi k tomu, aby šli k volbám,“ podotkl autor nápadu Jakub Hruška.

Zřejmě největší cenu bude mít hlas pro sociální demokraty. Na kampaň plánuje strana vydat téměř 90 milionů korun. Až 250 billboardů této strany ale po České republice visí zadarmo. Například místostarosta středočeských Klobuk Vladimír Procházka vyslyšel výzvu a na plot u svého domu nechal pověsit hlavní volební heslo strany. „Možná že si říkají, že jsem blázen, že jsem to dovolil, nebo si ťukají na čelo, ale já si myslím, že přeci jenom je potřeba udělat nějakou propagaci,“ domnívá se.

Ondřej Liška zahajuje kampaň Strany zelených
Ondřej Liška zahajuje kampaň Strany zelených
Více fotek
  • Ondřej Liška zahajuje kampaň Strany zelených zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5137/513637.jpg
  • Tomio Okamura se podepisuje příznivcům zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5137/513633.jpg
  • Lidovecká kampaň zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5137/513630.jpg
  • Předvolební kampaň hnutí ANO 2011 zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/52/5137/513629.jpg

Mnohé partaje pak cílí na voliče prostřednictvím internetu a vytvářejí specializované stránky pro své sympatizanty. TOP 09 nabízí dobrovolníkům za zapojení do kampaně odměny třeba v podobě slev na semináře. Na aktivní voliče spoléhají i zelení.

ODS si uvědomila, že době velkých mítinků nenávratně odzvonilo. Vyrazila proto do ulic se svou diskuzní kavárnou a také stovkami dobrovolníků, kteří kolemjdoucím objasňují program strany.

Volební billboardy 2013
Volební billboardy 2013
Více fotek
  • Volební billboardy 2013 autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5031/503043.jpg
  • Volební billboardy 2013 autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5031/503039.jpg
  • Volební billboardy 2013 autor: Jan Langer, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5031/503037.jpg
  • Předvolební billboard zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5024/502332.jpg

Dobrovolníky využívá také Okamurův Úsvit a Zemanovci především na rozdávání letáků nebo organizování debat. Pro hnutí ANO jsou to ti, kteří jim pomáhají nejen v ulicích, ale i na sociálních sítích. To komunisté nechávají na každém kandidátovi, jak si organizaci kampaně zajistí. Ať už dobrovolníci, nebo přímo politici budou přesvědčovat voliče ještě týden. Pak už padne úvodní klapka předčasných voleb 2013 a lidé řeknou, kdo sehrál i za pomoci dobrovolných sil svou roli nejlépe.