Za pomalé opravy silnic prý může nadbytečná byrokracie

Praha – Hlavními důvody pomalé opravy silnic jsou podle ministerstva dopravy finance a složitá byrokracie. S letošní změnou stavebního zákona už většinu prací není v praxi možné provádět jen na tzv. ohlášení. Schvalování rutinních oprav tak zabere mnohem víc času, celá věc se zbytečně protahuje, a tím pádem se stav cest dál zhoršuje.

Mrazy, oblevy, povodně a ještě ke všemu nové paragrafy letos značně urychlily rozklad silnic na českém území a zbrzdily opravy. Novinku ve stavebním zákoně teď začalo kritizovat ministerstvo dopravy i dálniční ředitelství. Změna se týká ohlášení oprav – před jejich začátkem je totiž nutné získat souhlas majitelů všech okolních pozemků. Kolikrát může jít až o „obíhání“ osmdesátky parcel. Papírování tedy nebere konce.

„Každou údržbu musíme ohlašovat stovce majitelů sousedních pozemků, což je administrativní problém, který v podstatě blokuje opravy,“ nechal se slyšet Tomáš Neřold z ministerstva. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že mezi vlastníky se mohou vyskytovat cizinci nebo nejasní dědici.

Ohláška jedné stavby se v těchto podmínkách pohybuje kolem měsíce, stavební povolení trvá zhruba tři.

Právě tyto průtahy letos podle Ředitelství silnic a dálnic způsobily, že se nezačalo třeba s opravou D2 mezi šestnáctým a devatenáctým kilometrem za Brnem. Přes zimu se tak bude vyřizovat stavební povolení a rekonstrukce začne nejdřív na jaře.

Do konce roku by přebytečná byrokracie měla zmizet. Ministerstvo nehodlá čekat na nové poslance, a proto chce vyhlásit vlastní vyhlášku.