Rusnok: Dálnice D8 je velká ostuda, dokončení v roce 2015 je nutné

Praha - Rozestavěný úsek dálnice D8 lze dokončit v plánovaném termínu, tedy do roku 2015, a to i přesto, že stavbu zkomplikoval sesuv půdy během povodní. Prohlásil to ministerský předseda v demisi Jiří Rusnok po jednání se saským protějškem Stanislawem Tillichem. Rusnok označil dokončení dálnice za klíčové, rozestavěnost dálnice považuje za „jednu velkou ostudu“.

„Děláme vše pro to, aby snad již konečný termín 2015 byl dodržen, přestože v průběhu povodní došlo na jednom místě ke komplikacím v důsledku sesuvu půdy. Ale pracujeme na tom, aby tato věc neznamenala nějaké další odložení této klíčové spojnice mezi oběma zeměmi,“ prohlásil Rusnok poté, co si postěžoval na velké resty z minula, které česká strana v otázce dostavby D8 má. Podle něj sesuv půdy dostavbu prodraží, ale s tím si vláda musí poradit.

Dálnice D8 spojuje Prahu přes saskou metropoli Drážďany s Německem, na české straně ale kus stále chybí. Stavbu narušil v červnu sesuv svahu o rozměrech 200 krát 500 metrů na rozestavěnou dálnici nad obcí Litochovice. Náklady na nápravu se mají pohybovat v řádech stovek milionů korun. Nutný je geotechnický průzkum. Rusnok předpokládá, že vláda se dostavbou dálnice bude brzy znovu zabývat. Chce od ministerstva dopravy znát detaily aktuálního stavu.

Sesuv na D8
Sesuv na D8

ČR patří k nejdůležitějším saským partnerům

Premiér v demisi rovněž zdůraznil význam železničního koridoru Berlín–Drážďany–Praha–Brno–Vídeň. „Aby se vrátil v celé své délce na mapu transevropských železničních tratí, uděláme společně vše, abychom toho dosáhli,“ uvedl Rusnok. Vyslovil přání k dalšímu rozvoji společné kulturní výměny. Podotkl, že německé straně můžeme jen závidět systém duálního vzdělávání. „Dnes naši zaměstnavatelé velmi žehrají na to, že příprava odborných technických kádrů u nás velmi pokulhává právě v oblasti praktické přípravy,“ zdůraznil Rusnok.

Předseda saské vlády Stanislaw Tillich poděkoval za vřelé přijetí, kterého se mu v Praze dostalo. Zmínil, že Česká republika představuje pro Sasko dlouhodobě jednoho z nejdůležitějších obchodních partnerů. Rozšíření železničního spojení do Prahy patří podle Tillicha k jednomu ze strategických plánů: „Chceme tedy zvýšit svůj tlak, aby se infrastruktura z dob železné opony zlepšila. Spojení do Prahy je pro nás velice důležité.“ Také avizoval ochotu rozšiřovat společné využívání říční dopravy na řece Labi.