Komentátoři: Volební kampaň je jak reklama na jogurt

Praha – Letošní kampaň je ve znamení nevýrazných témat, zato výrazných osobností. Komentátoři se shodují, že ve voličích i samotných stranách je znát únava a nedůvěra. Lidé se nechávají strhnout emocemi a žádají personifikaci politiky, zatímco velké ideje je dávno nechávají zcela chladnými. Kampaň je tak vlastně reklamou na jogurt či prací prášek. A ani vítěz nebude triumfovat tak, jak by si představoval. Hledání koaličních partnerů může další vývoj velmi zkomplikovat, protože většina ze stran by nejraději nespolupracovala s nikým. Teprve konečný součet všech hlasů ukáže, kolik partají bude potřeba pro vytvoření vlády a tedy i sněmovní většiny.

Výrazných témat v letošní kampani je pomálu. „Ta kampaň je jak přes kopírák. Dominantním tématem kampaně je únava na straně voličů i na straně politických stran. Témata se opakují v cyklu a je zde vidět velká míra vyčerpanosti ve strategii stran,“ podotkl sociolog médií Jaromír Volek. Skepse, vztažená k budoucnosti, je podle něj ve voličích velmi silná. Šéfredaktor Marketing Sales Media Daniel Köppl se domnívá, že kvůli narychlo vytvořené kampani strany nestihly provést marketingový výzkum a zjistit si, co lidé ve skutečnosti chtějí.

Jogurt jako téma voleb

Komentátoři se shodují na tom, že letošní kampaň připomíná spíše reklamu. „Tématem voleb je něco jako jogurt. Je to běžná reklama na nějakou věc, která se má prodat. Jakmile uděláte tu kampaň postavenou na produktu nebo osobnosti (…), tak poté se skutečná témata vytrácejí a jde jen o to, kdo do kampaně vstoupí s větší blbostí,“ uvedl komentátor serveru Aktuálně.cz Martin Fendrych. To, že předvolební kampaň je založena na personifikaci, potvrzuje i Köppl. „Politika není politikou idejí, ale osobností a je prodávána jako jogrut či prací prášek,“ dodal.

Volební billboardy 2013
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Podle komentátora deníku Právo Alexandra Mitrofanova ale jasná témata letošních voleb existují. „Jsou voliči schopni témata rozpoznat a přivázat k vlastnímu životu a k tomu, jak se může změnit, či nezměnit po těchto volbách. To jsou voliči zpravidla zavedených stran. Pak jsou lidé, kteří dávají průchod emocím místo rozumu, čekají zázraky a věří na spasitele,“ vysvětlil.

Bude mít ČSSD s kým vládnout?

Favorit podle Mitrofanova je jasný. Důležitější se však dnes jeví skutečnost, zda sociální demokracie bude schopna sestavit vládu, v níž naplní svůj program. „Čím více stran bude, tím bude pro sociální demokracii menší možnost sestavit akceschopnou vládu,“ dodal. Fendrych vidí úspěch ČSSD skeptičtěji. „Pro sociální demokracii to bude špatné tak jako tak. Má velkého soupeře na Hradě a uvnitř velké pnutí, takže pan Sobotka to bude mít každopádně těžké,“ odhaduje.

Lidé jsou v letošních volbách velice nedůvěřiví. „Vše, co je spojeno s tím, co bylo, je pro ně podezřelé,“ míní Fendrych. Například heslo sociální demokracie 'Prosadíme dobře fungující stát' je sice věcné a jednoduché, nicméně lidé po předchozích zkušenostech vědí, že této straně se nedá úplně věřit,„ uvažuje Fendrych. “Ten výsledek nemusí být tak jasný, jak my si myslíme. Když vyhraje ČSSD, neznamená to, že vyhrál pan Sobotka,„ dodal. Heslo sociální demokracie je podle Alexandra Mitrofanova směřováno hlavně na lidi, kteří přemýšlejí. “Je tady velké množství lidí, kteří nechtějí, neumějí nebo nejsou zvyklí přemýšlet," doplnil.

Zářivým příkladem je osobnost Andreje Babiše, která na pozlaceném tácku nabízí úspěšnou dráhu miliardáře a lidem to stačí. „To, že pan Babiš spolupracoval s StB, nakonec není tématem (…) Není tématem, nakolik je to slušný člověk a nakolik je to chlap, který pro kariéru udělá absolutně cokoliv,“ dodal Fendrych.

Andrej Babiš
Zdroj: Martin Bouda/ČTK

S kým spolupracovat?

Strany tak začínají pomalu řešit, s kým by vstoupily, či nevstoupily do koalice. Sociální demokraté by nejraději sestavili vládu sami, i když s nutnou podporou počítají. „Sociální demokracie nepřipravuje koalici s KSČM, ale dokážeme si představit dohodu o parlamentní spolupráci,“ vysvětlil předseda strany Bohuslav Sobotka. Do karet totiž ČSSD ani komunisté moc nehrají. „Když někdo před volbami říká, že s nikým, tak se po volbách zjistí, že s někým bude muset. To se teprve ukáže,“ dodal místopředseda KSČM Jiří Dolejš. ČSSD si umí ve společné vládě představit i lidovce. Ti s nimi ve Strakově akademii už třikrát zasedali.

Jasné ne spolupráci s ČSSD nezaznívá ani od TOP 09. „Kdyby byl velký rozdíl mezi těmi stranami, tak bych to zamítl, když by to bylo přibližně ve stejné rovině jako v Rakousku, tak se o tom může diskutovat,“ uvedl předseda Karel Schwarzenberg ve Volebním interview Daniely Drtinové. Místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek byl ale ráznější. „Povolební spolupráce po těchto volbách je s ČSSD vyloučena,“ uvedl.

Podle ODS by se neměla opakovat ani opoziční smlouva. Podporu sociálnědemokratické vlády si dokáže představit jen za nevyhnutelných podmínek a na velmi omezenou dobu. Na Úřad vlády by s sebou nevzala ani nové strany. „S nikým, kdo je faktickým pokračováním Věcí veřejných, ať se jmenuje ANO nebo jinak, do vlády nevstoupíme,“ prohlásila místopředsedkyně strany Miroslava Němcová.

O nominaci do vlády nestojí ani Zemanovci, Piráti nebo Okamurův Úsvit. „My se nebudeme hrnout do vlády,“ řekl lídr Úsvitu Tomio Okamura. „Potřebujeme tolik procent hlasů, aby na nás vláda stála,“ popsal Okamura, jak by chtěla jeho strana prosadit své záměry. Vláda, která by byla na jeho hlasech závislá, by pak podle Okamury musela prohlasovat zákon o referendu. „Konečné slovo pak už budou mít občané,“ myslí si Okamura.

V opozici je připravené zůstat i hnutí ANO. Jeho předseda Andrej Babiš se na serveru iDNES velmi ostře vymezil proti ODS, TOP 09 i sociálním demokratům. Raději by prý směřoval do opozice, aby jeho hnutí mohlo vyhrát příští volby. „Určitě do koalice se zkorumpovanou ODS a TOP 09, protože pravice se stala symbolem korupce v této zemi, nepůjdeme,“ řekl předseda hnutí ANO. Mnoho partnerů pro jednání nevidí ani Strana zelených - spolupracovat odmítá především s komunisty a ODS.