Mezi dětmi přibývá agresivita, učitelé jsou bezradní

Praha – Vztahy mezi školáky se v posledních letech zhoršily. Děti jsou na sebe vulgární, zlé a učitelé nevědí, co s tím. Ukázal to výzkum Karlovy univerzity, který zpracovala Dana Moree z fakulty humanitních studií. Podle ní učitelé i rodiče nevědí, k čemu mají děti vlastně vést. Zprávu přinesl Radiožurnál„Děti nastavují zrcadlo nám, ne my jim. My rozhodujeme o tom, jestli se agresivita mezi dětmi zvyšuje. Děti za to odpovědnost nenesou. Řešení je možná velmi jednoduché. Rodiče se o své děti prostě musí starat,“ řekl dětský psycholog Václav Mertin.

Přibývá případů, kdy si školáci natáčejí učitele, zesměšňují spolužáky a dochází i k fyzickému napadání. Autorka studie s názvem Učitelé na vlnách transformace Dana Moree to přikládá tomu, že se po roce 1989 změnily hodnoty, a rodiny tak čelí velkému tlaku. „Rodiče nemají čas, ale tím pádem to nedotahují výchovně, na čemž se shodnou i učitelé i rodiče,“ shrnuje Dana Moree. Podle Moree sami učitelé reflektují, že problémy, které ve školách řeší, jsou dány tím, že děti nejsou citově saturovány. Z jejich frustrací pak snáze pramení všechny problémy. 

Děti jsou spíše obětí než příčinou tohoto stavu, myslí si Moree a dodává, že mezi dětmi se pak citový nekomfort projevuje zejména ústrky či šikanou, kde velkou roli hrají sílící sociální rozdíly, které děti stigmatizují. 

Václav Mertin, dětský psycholog, katedra psychologie FF UK:

„Děti nastavují zrcadlo nám, ne my jim. Jak my se o ně staráme, tak ony reagují. Musí vyzkoušet, co se stane, když například řeknou sprosté slovo. Ale je na nás, abychom jim nastavili pravidla a mantinely.“

„Dnes se chceme vzdělávat, cestovat, může se stát, že času máme méně, ale je to naše volba, čemu dáme přednost. Pokud si děti uděláme, máme za ně nést odpovědnost. My rozhodujeme o tom, jestli se agresivita mezi dětmi zvyšuje. Děti za to odpovědnost nenesou. Řešení je možná velmi jednoduché. Rodiče se o své děti prostě musí starat, jinak to nejde.“


Podobné případy v minulosti řešila i poradenská linka pro učitele. Ročně na ni volalo zhruba 300 pedagogů. „Pedagog volá s tím, že se dítě chová nevhodně v kolektivu k ostatním dětem nebo i k němu, že ho přímo nerespektuje,“ popsala nejčastější problémy konzultantka poradenské linky pro učitele. Horšího chování dětí k učitelům si všimli i inspektoři.  

Agresivní jsou už děti ve školce

Agresivnější jsou už i předškoláci. Polovina navštívených školek již řešila fyzickou, ale i verbální agresi dítěte vůči učitelce ve školce. „V předškolním vzdělávání, na nejnižším stupni škol, jsou tyto případy kolem pěti procent,“ potvrzuje Radovan Bogdanowicz z České školní inspekce. Ta už vydala metodiku, která pomáhá šikanu odhalovat a řešit.