Ruský letoun v Pardubicích: Experti zmapují Česko z ptačí perspektivy

Pardubice – Tým expertů bude pořizovat snímky strategicky významných míst na území České republiky z ruského pozorovacího letounu Antonov An-30B. Ten přistál dopoledne na pardubickém letišti. Má v plánu zkontrolovat a zmapovat české území, což povoluje Smlouva o otevřeném nebi. Česká republika musí povolit čtyři lety ze zahraničí ročně, stejný počet misí může pak v zahraničí absolvovat.

„Jde o režim kontroly zbrojení formou focení. Česká republika je povinná přijmout až čtyři lety ze zahraničí ročně a má právo stejný počet misí provést v zahraničí,“ řekl Vladimír Šupšak z ministerstva obrany. Inspekční let má podle Šupšaka prioritu před pravidelnou leteckou dopravou komerčních linek a může vstupovat do zakázaných prostorů. 

Letos o kontrolu požádali jen Rusové

Do Pardubic dnes přiletěl sedmnáctičlenný tým včetně skupiny techniků, kteří se starají o letadlo a budou kontrolovat české území. „O kontrolu si letos požádali jen Rusové. Létají k nám od roku 2004 jednou ročně, jen v roce 2009 tu byli dvakrát,“ řekl Šupšak.   

  • Na pardubickém letišti přistál ruský letoun Antonov An-30B
    Na pardubickém letišti přistál ruský letoun Antonov An-30B autor: David Taneček, zdroj: ČTK
  • Na pardubickém letišti přistál ruský letoun Antonov An-30B
    Na pardubickém letišti přistál ruský letoun Antonov An-30B autor: David Taneček, zdroj: ČTK

Do smlouvy o otevřeném nebi se zapojilo 34 zemí. ČR společně se Španělskem pravidelně provádí inspekce na Ukrajině. Od roku 2007 také létá ve spolupráci s USA na území Ruska a Běloruska. „Česká republika nemá vlastní pozorovací letoun. Naposledy jsme byli na jaře na inspekci společně s USA v Ruské federaci. A plánujeme inspekci se Švédskem a Ukrajinou, místo pozorovacího letu samozřejmě prozradit ještě nemůžu,“ řekl Šupšak.  

Loňská mise ruských expertů skončila havárií letadla. Podle vyšetřování za nehodou na čáslavském letišti stojí nezvládnutá technika pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání. Při přistávacím manévru se zlomila přední noha podvozku letadla, stroj opustil přistávací dráhu a začal hořet. Na palubě bylo 23 lidí, šest z nich se zranilo, většinou utrpěli popáleniny.