Únava a vyčerpání. Řidiči autobusů jsou v práci i 14 hodin denně

Praha - Řidiči autobusů si stěžují na častou únavu a tvrdí, že ohrožují bezpečnost cestujících. V práci tráví i čtrnáct hodin denně, šest dní v týdnu. Například na Pardubicku se několik z nich dokonce zhroutilo. Jejich pracovní dobu teď proto bude prověřovat Inspektorát bezpečnosti práce.

Řidič například nastoupí do práce před pátou hodinou ráno a skončí po osmé večer. Mezitím ujede téměř tři sta kilometrů. Dopravce mu započítává mzdu téměř za deset hodin jízdy, dalších bezmála šest hodin čekání má zaplacených jako pohotovost. Právě proto si řidiči stěžují na nevyspalost, únavu a také na mikrospánek. „Nevyspalý řidič, to je časovaná bomba. Musí někde vybouchnout,“ upozorňuje řidič autobusu Václav Povýšil.

Dopravci považují čekání na linkách za odpočinek a podle současných zákonů mají pravdu. Ovšem řidiči často uklízejí nebo počítají tržby. „Ohrožujeme i životy lidí. Protože zákonitě člověk, který je v práci 14 hodin, nemůže být ke konci pracovní doby odpočatý,“ konstatoval předseda Odborového svazu dopravy v Chrudimi Cyril Štangl.

Možná pomohou poslanci, doufají řidiči

Řidiči autobusů se nyní obrátili na Inspektorát bezpečnosti práce a chtějí, aby posoudil jejich skutečné zatížení. „Nastoupíme do firmy na kontrolu a budeme zjišťovat, jaká je reálná situace,“ uvedl Jaroslav Nečas z Inspektorátu práce v Hradci Králové. Řidiči nicméně plánují oslovit také poslance, aby připravili novelu zákona, která by uznala čekání za běžnou pracovní dobu.