SMS za volantem: Recept na smrt za pět sekund

Praha – Psaní SMS při řízení odvádí pozornost na delší dobu, než si řidiči-psavci představují. Upozornil na to BESIP s odkazem na zahraniční studie. Co se děje před autem, nesledují píšící řidiči pět sekund, při jízdě rychlostí 90 km/h za tu dobu ale ujede jejich auto 110 metrů – jako by prakticky neřízené přejelo celý fotbalový stadion. Na této vzdálenosti může číhat řada nástrah, podle výzkumů je při sledování telefonu pravděpodobnost nehody několikanásobně vyšší, než když se řidič naplno věnuje jízdě. Jeden z výzkumů ale také ukázal, že pouhé telefonování k riziku nehody příliš nepřispívá.

„Za chvilku jsem doma, těším…“ Zhruba tak zní řada rozepsaných SMS, které se najdou v havarovaných autech. Výzkumy ukazují, že právě při psaní krátkých textových zpráv se prudce zvyšuje riziko nehody. „Při psaní textové zprávy se řidič po dlouhých pět sekund nedívá na silnici. Co se v té době děje na silnici, řidič vůbec nevnímá,“ zdůvodnil ředitel oddělení BESIP ministerstva dopravy Roman Budský. Auto jedoucí mimo obec povolenou devadesátkou, ujede za pět sekund 110 metrů, na kterých se může přihodit leccos. „V případě, že by šel po krajnici chodec tak by došlo k jeho sražení, v případě vyhýbacího manévru by v protisměru mohlo dojít ke střetu s protijedoucím vozidlem,“ shrnul Lukáš Pavlík z policejního prezidia.

Jak dlouho nesleduje řidič píšící SMS silnici
Zdroj: ČT24

BESIP poukázal na výzkum dopravního institutu americké Virginia Polytechnic Institute and State University (VTTI). Podle něj je riziko nehody v případě, že řidič osobního auta v telefonu pouze zadává telefonní číslo, téměř třikrát vyšší než za obvyklých okolností. Jako nejrizikovější potom vyhodnotili vědci psaní SMS u řidičů těžkých vozidel, např. kamionů – nehoda v tom případě může nastat 23krát častěji, než když se řidiči věnují dění na silnici.

Výzkum ale současně přinesl závěr, že telefonování riziko nehody příliš nezvyšuje, u profesionálů za volantem nákladního vozidla je pravděpodobnost nehody při telefonování stejná jako za obvyklých okolností. „Výsledky jasně ukazují, že základem výrazného zvýšení bezpečnosti je udržet oči na silnici,“ shrnuli autoři studie. Tomu však oponuje BESIP, který přirovnal telefonování za jízdy k řízení v opilosti po dvou rumech. Nepomáhá prý ani handsfree. „Přemýšlíte nad řešením tý situace nad řešením nějakého problému a nesoustředíte se na ovládání vozidla,“ vysvětlil Jan Pechout z BESIP.

Riziko nehody podle VTTI:

  • řidič osobního auta při vytáčení čísla:       2,8krát vyšší než nerozptýlený řidič
  • řidič osobního auta při telefonování:           1,3krát vyšší než nerozptýlený řidič
  • řidič osobního auta při sahání pro telefon: 1,4krát vyšší než nerozptýlený řidič
  • řidič těžkého auta při vytáčení:                5,9krát vyšší než nerozptýlený řidič
  • řidič těžkého auta při telefonování:           stejné jako u nerozptýleného řidiče
  • řidič těžkého auta při sahání pro telefon:   6,7krát vyšší než nerozptýlený řidič
  • řidič těžkého auta při psaní SMS:              23,2krát vyšší než nerozptýlený řidič

Řidiči si však rizika používání telefonu za volantem nepřipouštějí, naopak ho sledují čím dál více. Další výzkum, který proběhl ve Velké Británii, zjistil, že mnoho řidičů neodolá a při jízdě sleduje sociální sítě. Výzkumníkům přiznalo 39 procent respondentů, že při řízení telefonuje, píše zprávy a navštěvuje sociální sítě, ještě více lidí se alespoň dívá, kdo jim píše, když přijde SMS. Také česká policie řadí používání telefonu za jízdy mezi nejčastější přestupky. Loni se počet pokut za ně udělených přiblížil 26 tisícům.

Podle BESIP ovšem psaní SMS není jediné „elektronické“ rozptýlení, které může snadno skončit nehodou. Podobné rozptýlení zažívají řidiči i při jiných činnostech v autě, například ladění rádia, kouření, pití nebo i poutání se až za jízdy.