Policejní vrtulníky také zachraňují nebo hasí

Praha – Přestože ministerstvo vnitra ještě před dvěma lety zvažovalo v rámci úspor zrušení policejní letecké služby, vytíženost modrých vrtulníků pro záchranné akce roste. Desítky lidí se jim v tomto roce podařilo zachránit jen díky vrtulníkům s termovizí. Od začátku roku piloti vzlétli přibližně ke čtyřem stovkám záchranných akcí, přibývá jim i startů za účelem převozu orgánů k transplantaci nebo třeba novorozenců do inkubátorů.

Policejní letka čítající v současnosti 13 vrtulníků pomáhá při hledání ztracených osob, nad městy jsou vidět při rizikových fotbalových utkáních nebo demonstracích extremistů. Uplatnily se ale třeba i při červnových povodních. Některé stroje mohou díky systému nočního vidění létat i za tmy, ale také vidí rozdíly teplot přes den.

Vedle pohřešovaných pátrají policejní piloti třeba po uprchlých kriminálnících, pátrání po osobách přichází téměř denně. Náměstek ředitele policejní letecké služby Pavel Forst, který u policie létá od roku 1986, zažil při létání nejen smutné chvíle, ale i veselé příhody. Například při pátrání po muži a dvou dětech musel po jejich nalezení v lese zanechat palubního technika, aby se trojice vešla do stroje. „Za hodinu jsem se vrátil a palubní technik nikde. Pátrací akce po dětech nakonec trvala kratší dobu, než pátrání po palubním technikovi,“ řekl s úsměvem Forst. Podle něho mu však za odsloužená léta nejvíce v hlavě utkvěly chvíle, kdy viděl utopené či umrzlé lidi.

Využít policejní piloty můžou třeba i hasiči při likvidaci lesních požárů. Vrtulníky pak nosí pod sebou zavěšený vak na vodu. „Děláme i výcvik pro letecké záchranáře, ať to jsou hasiči, horská služba nebo zásahové jednotky,“ doplňuje ředitel Letecké služby Policie ČR Tomáš Hytych. Za rok vyjde provoz letky ministerstvo zhruba na čtvrt miliardy.

Letecká služba má k dispozici:

  • 8 vrtulníků Eurocopter, 5 strojů značky Bell.
  • Ráda by pořídila další vrtulník, cena se ale pohybuje kolem 300 milionů korun
  • Každý den jsou připraveny k vzletu tři posádky - dvě v Praze a jedna v Brně
  • Posádky tvoří zhruba 40 pilotů a techniků, kteří obsluhují uvnitř instalované přístroje
  • Další desítky mechaniků se pak o stroje starají