Víc žáků ve třídě = horší kvalita vzdělávání? Ne tak docela

Praha – Nejen školky se potýkají s nedostatečnou kapacitou – problém se postupně posouvá do základních škol. Výjimkou nejsou ani třídy, kde je více jak třicet žáků. Podle výzkumů ale na prospěch žáků velikost tříd nemusí mít vliv. Naopak může přinést i pozitiva.

Podle psychologů je největším problémem přeplněných tříd to, že se učitelé nemohou věnovat individuálně každému dítěti. „To není problém nadaných dětí, ale pro různě školsky oslabené děti je to špatná zpráva, protože učitelka na ně nemá dost času,“ uvedl dětský psycholog Petr Klíma.

Povolené maximum žáků ve třídě je třicet. Na více dětí musí dát zřizovatel školy výjimku. I takových tříd ale přibývá. Podle statistik je v Česku celkem 41 739 základních škol, těch s více než třiceti žáky je 1 126.

Problematice přeplněných tříd se věnoval nedávno kulatý stůl, který uspořádal spolek EDUin a SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání). Diskutující se shodli, že neexistuje jednoduchá úměra mezi kvalitou učení a množstvím dětí ve třídě. To potvrzují i výzkumy. „Není možné jednoznačně říci, že velký počet žáků negativně ovlivňuje kvalitu vzdělávání a obráceně,“ uvedl jeden z účastníků diskuse, ředitel odboru vzdělávání ministerstva školství Petr Bannert.

Velké třídy přinášejí pro vzdělávání i pozitivní efekty, především po stránce komunikace a socializace. Učení ve velké třídě je ale bezpochyby náročnější pro učitele. V diskusi také zaznělo, že problémy velkých tříd by bylo možné efektivně řešit větším počtem pedagogických asistentů. Na ty ale nemají školy peníze. Demografický vývoj navíc slibuje, že situace v budoucnu bude spíše horší. Mnohé městské části či obce na tuto situaci nejsou připraveny a situaci podceňují.