Hudeček v OVM: Smlouvy na Blanku nejsou platné, stavět nelze

Praha - Smlouvy k tunelu Blanka, které vznikaly v éře primátora Pavla Béma z ODS, jsou podle současného primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) neplatné, zopakoval to v Otázkách Václava Moravce. Podle něj hlavní město porušilo při zadávání Blanky dva zákony - o hlavním městě a o veřejných zakázkách. Bývalý primátor Bém však tvrdí, že smlouvy platí a Hudečka označil za lháře. Firma Metrostav se kvůli dluhům, které jí hlavní město nechce proplatit, chce obrátit na rozhodčí soud – ten se však může protáhnout na roky, což dopravě v Praze rozhodně neprospěje. Blankou se původně mělo dát projet již v roce 2011.

Tunel Blanka jako synonymum pro utopené peníze, chaos a problémy

Stavbu provázely problémy s propady země. Byly podány žaloby, viníci se ovšem nenašli. Navíc se ukázalo, že nesedí ani údaje v účetnictví - nesouhlasí částky v dokladech předložených odborem účetnictví s částkami vedenými odborem městského investora. Problémy se objevily i s vyplácením faktur za vícepráce. Minulý týden Metrostav oznámil termín zastavení prací, Praha mu dluží přes dvě miliardy korun. Vedení města reagovalo oznámením, že smlouvy s Metrostavem jsou s největší pravděpodobností neplatné. Podle primátora totiž smlouvu nikdy neprojednala Rada ani zastupitelstvo hlavního města Prahy. Firma proto případ předala k rozhodčímu soudu.

Kolik měl tunel opravdu stát?

Bývalý primátor Pavel Bém hovořil ve svých vystoupeních o ceně za tunel Blanka 21,5 miliardy korun. V reálu se však jedná pouze o stavební práce a celková cena se tedy blížila 31 miliardám. Ve svých výpovědích tak vynechal například technologickou část, která se blížila hranici 5 miliard korun.

Původní rozpočet stavby (dle prezentace současného primátora Tomáše Hudečka)

  • 21 miliard stavební část (Metrostav).
  • 4 miliardy technologie (ČKD).
  • 4 miliardy valorizace ve smlouvách.
  • 2 miliardy inženýring, výkupy.

Celková suma tedy dělá 31 miliard korun (pro rok 2006/7).


Už když se Blanka plánovala, bylo jasné, kolik to bude stát. Pavel Bém tak opticky mluvil o nižší částce. „Plácání v historii mi přijde nesmyslné a absurdní. Pražany dnes trápí, že tunel je zavřen a stavba je zastavena,“ řekl v OVM Pavel Bém.

O kolik se stavba prodraží?

  • 4,5 miliardy za stavební část Metrostavu (propady půdy, Trojský most, snížení nivelity).
  • 1 miliarda za dodatečné výkupy pozemků a projektování.
  • 0,5 miliardy za technologickou část pro ČKD.

Celkem se tedy jedná o 6 miliard korun.


Celková cena se tedy vyšplhala na 37 miliard korun. „Toto se vědělo v únoru 2011 za primátorování Bohuslava Svobody,“ řekl v OVM Tomáš Hudeček. Podle něj byly veškeré vícepráce na tunelu objednány v éře Pavla Béma.

Hlasovala Praha o smlouvách na dostavbu tunelu?

„Za stavbu tunelu Blanka nesu odpovědnost do roku 2010. Tam končí má politická, osobní a právní odpovědnost. Od roku 2007 rozhodovalo Zastupitelstvo hl. m. Prahy šestkrát o rozpočtu na stavbu tunelu Blanka, vždycky v nich byla částka 29 miliard korun. Nevím, kde se vzalo číslo 31 miliard (pravděpodobně nárůstem inflace, protože se dílo o tři roky prodlouží),“ řekl v OVM Bém.

„Je to čirá demagogie, v Zastupitelstvu hl. města se schvaloval rozpočet, což není to, co zákon požaduje. Zákon říká, že o majetkových věcech má hlasovat zastupitelstvo – smlouva je proto neplatná, neboť v zastupitelstvu nebyla. Byl tak porušen zákon o hlavním městě Praha,“ uvedl Hudeček. Bém však tvrdí, že jsou smlouvy platné: „Vy jste prohlásil smlouvu za neplatnou ale to může jen soud, ta smlouva samozřejmě je platná, pan Hudeček je neuvěřitelný lhář.“  

Je stavba ve slepé uličce?

„Dostavba tunelu Blanka je ve slepé uličce. Je stěžejní, abychom měli peníze v rozpočtu a dostavěli tunel podle zákona. Když byla smlouva zadána, tak byla zadána nezákonně, vícepráce byly nezákonné, chodí nám faktury za vícepráce, ale nemá je kdo schválit, protože je to nezákonné,“ doplnil v OVM Hudeček.

Město se tak pravděpodobně obrátí na rozhodčí soud, i když jednání s Metrostavem stále probíhají. Pokud se však obě strany nedohodnou, tak chce firma k 7. prosinci zastavit stavební práce. U rozhodčího soudu by se případ mohl táhnout i roky.

Video Reportáž Karla Rožánka
video

Reportáž Karla Rožánka