Zábavná škola pro všechny bez rozdílu? Pomoci by mohly tablety

Otrokovice - Tablety ve školách mohou přispět k lepšímu začlenění sociálně slabších a romských žáků. Takový je podle ředitelů některých škol výsledek jejich ročního testování. Podle dalších novinka minimálně pomáhá k tomu, aby děti škola víc bavila. I proto se objevují v dalších školách.

Nudným papírovým učebnicím už na otrokovické Základní škole T. G. Masaryka téměř odzvonilo. Moderní technologie v podobě dotykových tabletů je vytlačila v rámci dějepisu, češtiny i hodin cizích jazyků. Tablety do školy zapůjčila soukromá firma. Díky projektu získalo přes dvacet žáků tablet do výpůjčky nejen při práci ve škole, ale i na domácí úkoly.

Aby škola mohla dotykové tablety pořídit, potřebovala k tomu souhlas rodičů i vyučujících. Ti mají navíc pod kontrolou, co jejich svěřenci na tabletech zrovna dělají. Díky aplikaci mají přehled, jaký obsah studenti v tabletu vyhledávají.

S tablety chodí děti do školy raději

Škola testovala elektronické učebnice v jedné ze tříd, kde byly mezi žáky velké sociální rozdíly. Po roce tvrdí, že se zlepšila docházka a chudší děti dostaly stejnou šanci jako ostatní. „Myslím si, že to pomohlo začlenit je tak, aby se srovnaly jejich znalosti,“ uvedla ředitelka základní školy TGM v Otrokovicích Marta Zakopalová.

Na tablety se nově mohou těšit i žáci na Praze 6

Otrokovická škola ale není jediná, kde se tablety ve vybraných třídách používají. Ročního testování se zúčastnilo ještě dalších 15 škol. Teď se přidávají další. Tablety za deset milionů korun nakoupí třeba Praha 6 pro všechny své základní školy.

Žáci je budou používat k výuce. Nebudou je ale nosit domů, místo učebních pomůcek je využijí pouze ve specializovaných učebnách. Vedení škol si může vybrat, který typ tabletu pořídí a k čemu je použije. „Některé se např. chystají využívat nové počítače jako jazykové laboratoře, jiné na podporu technických a přírodovědných předmětů a mnoho dalších,“ řekl radní Prahy 6 Ondřej Balatka.

Kde vzít na tablety peníze? A nemohou dětem spíše uškodit?

Dosavadní výzkumy nicméně ukázaly, že výuka s tablety neznamená automaticky lepší výsledky žáků. Slabým místem jsou zatím učitelé. „Pokud není učitel tím, kdo je velmi dobře zasvěcený do tajů tohoto média, tak se vlastně ve výuce nepodaří významně nic zlepšit,“ upozornila dětská psycholožka Jana Zapletalová. Není také jasné, jaký vliv mají tablety na dětský zrak.

I to je důvod, proč zatím tablety všechny školy mít nebudou. Výhledově ale ministerstvo školství digitalizovat všechny školy chce. Vláda minulý měsíc projednala program na postupné nahrazování papírových učebnic tablety nebo touch-pady, klíčovou roli by v tom měly hrát evropské peníze. Počítačové vybavení škol se sice podle poslední zprávy České školní inspekce výrazně zlepšilo, hlavně díky dotacím, stále ale připadá ve školách na jeden počítač 8,1 žáka.