Kvůli šetření mizí filtry z motorů. Daň? Horší ovzduší

Praha – Čeští řidiči přišli na způsob, jak ušetřit na výměně filtrů pevných částic z dieslových aut. Jejich odmontování ale není úplně šťastným krokem, takové vozidlo totiž do provozu nesmí. Emisní kontroly sice úpravu neodhalí, ale po odstranění filtrů se mnohonásobně zvýší škodliviny z výfuků, které pak dýchají lidé ve městech. Tuto skutečnosti odhalili Reportéři ČT. Podrobnou reportáž sledujte v pondělí od 21:30 na ČT1.

Dýchání škodlivin z výfuků sice přímo dýchací problémy nevyvolává, výrazně ale zhoršuje jejich průběh, což potvrzuje primář oddělení respiračních nemocí Lerymed Viktor Kašák. To platí například v případě polétavého prachu, který produkují hlavně starší dieslové motory. Nová auta už teď musí mít filtr, jenž zachytí až 97 procent jemného prachu.

Filtry se do aut montovaly už dříve, jenže se ucpávaly a výměna stála desítky tisíc korun. Filtr pevných částic tak zůstává jednou z nejproblematičtějších komponent dieselového motoru. Čeští řidiči proto začali řešit problém po svém a filtry si nechávají hromadně vytloukat. V Česku tuto službu nabízí asi šest stovek firem, postupně se z toho tedy stal fenomén. Sehnat firmu, která filtr pevných částic odmontuje, není problém. „Odstranění prakticky probíhá tak, že se rozpůlí a většinou se vyndává vložka, která je vevnitř, potom se to zapojí zase zpátky,“ popisuje automechanik způsob, jak lze filtr odstranit.

Auto, které bylo uvedené na trh s filtrem, a teď už ho nemá, do provozu oficiálně nesmí. Emisní kontroly ale bohužel takové vozidlo neodhalí, a tak jich po republice jezdí tisíce. Samotné firmy, které vytlučení filtru provádějí, si toho jsou přitom dobře vědomy. A na otázku reportérů ČT, zda auto bez filtru projde emisní kontrolou, odpoví pracovnice autodílny následovně: „Určitě projdete. Máte vlastně záručák od nás, a projdete určitě. Oni to nemají jak poznat.“ Tento fakt potvrzuje ředitel Odboru provozu vozidel z ministerstva dopravy.

A tak dieslová auta s vymontovanými filtry v Česku dál ničí ovzduší. Ze sto dvaceti měřených míst byl letos už roční limit emisí překročen na dvaatřiceti.

Do emisní normy Euro 4, tedy do roku 2010, byla filtry pevných částic vybavována jen některá osobní auta s dieselovými motory. Tehdejší limity pro obsah pevných částic ve výfukových plynech bylo možné splnit i bez filtru. Filtr tak byl nasazován jen tam, kde kvůli vysoké měrné zátěži motor kouřil víc, a pak také tam, kde si to zákazník přál. Od roku 2010 však platí emisní norma Euro 5, která již žádnou kouřivost dieselu netoleruje. Jinak než s filtrem pevných částic jí osobní dieselový automobil nemá šanci vyhovět.