Nově budou dálnice brázdit policejní superby

Praha - Na české dálnice míří sedm nových policejních aut. Místo Volskvagenů Passat Škody Superb. Ve výběrovém řízení uspěly díky ceně. Sedm vozů přišlo zhruba na pět milionů korun, cena je ale bez záznamového zařízení, které si policie dodala sama. Superby nahradí passaty, které sloužily pět let. Za tu dobu policisté na pokutách vybrali přes 165 milionů korun.

Technicky vzato v obou typech auta příliš velký rozdíl není. Policejní passat zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 5,5 sekundy a jeho maximální rychlost 250 je km/h. Superb, také automat, má sice zrychlení na sto za 6,4 sekundy, jet ale může také až 250.

Z passatů měli a mají někteří řidiči respekt. „Už jen to vědomí, že se tato vozidla pohybují na celé silniční síti, má nejen represivní, ale i preventivní důsledek,“ myslí si ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Často ale někteří řidiči zmatkují, když kolem nich policejní passat právě projíždí. Zatímco passaty řidiči poznávají, u nových superbů to bude zřejmě složitější. Škodovek je totiž na silnicích nejvíc. Podle policie to ale záměr nebyl, vyhrála cena. 

Policejní passat při kontrolách řidičůDo civilních passatů přesedli policisti v roce 2008 ze starších aut, která ještě byla v policejních barvách. Od té doby si čeští řidiči na přítomnost nenápadných policejních speciálů zvykli. Na internetu kolují videa, podle nichž se řidiči učí tyto vozy rozpoznávat, k nalezení jsou i seznamy jejich značek a fotky.


Nový superb dostane také Martin Vlk, který s passatem za pět let najezdil tisíce kilometrů a lovil piráty silnic ve dne i v noci. Zažil i řidiče, který jel rychlostí přes 200 kilometrů v hodině a při honičce s policejním vozem naboural, nic vážného se mu ale nestalo. „Takových 30 km nám trvalo, než jsme ho dojeli, srovnali jsme se a mohli jsme ho zaměřit,“ vypráví Vlk. Podobných extrémních případů bylo podle policistů nejvíc v letech 2008 a 2009. „Za začátku nebyl problém zastavit denně 30 řidičů, kteří porušili limit povolené rychlosti,“ vzpomíná vedoucí dopravní policie Hradec Králové Petr Dušek.

Česko v současnosti brázdí 34 policejních vozidel, která jsou v případě potřeby schopna dohnat i jedny z nejvýkonnějších a nejrychlejších aut. Řidiči se s nimi nejčastěji setkají na dálnicích nebo silnicích první třídy.

Policejní passaty jsou v akci pátým rokem a už si na sebe dávno vydělaly. Jejich boj s rychle jedoucími řidiči je čím dál účinnější. Svědčí o tom počet pokut, kterých denně v průměru rozdají kolem stovky, celkem na pokutách během používání passatů policisté vybrali bezmála 166 milionů korun. Náklady na pořízení vozů jsou tak minimálně dvakrát splacené.