Řidiči zapláčou: napřesrok ani jeden kilometr nové dálnice

Praha - Nově zprovozněných silnic a železnic napřesrok ve srovnání s minulými léty výrazně ubude. Nepřibude přitom ani kilometr nové dálnice a ani na železnici nebude zprovozněn žádný větší souvislý úsek modernizované trati. Vyplývá to ze statistik Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Mimo dálniční síť přibude pouze 14 kilometrů nových rychlostních silnic a silnic prvních tříd. Ve srovnání s tím se letos dopravní síť rozrostla o 55 kilometrů silnic a zhruba 90 kilometrů modernizovaných a rekonstruovaných železničních tratí.

Celkem plánuje ŘSD během příštího roku předat řidičům do užívání šest nových silničních úseků. Nejdelší stavbou, která bude napřesrok otevřena, je sedmikilometrový úsek rychlostní silnice R35 mezi Bílým Kostelem a Hrádkem nad Nisou na Liberecku za zhruba 1,7 miliardy korun. Kromě toho by měly být dokončeny práce na modernizaci čtyř prvních úseků dálnice D1 v celkové délce 34,4 kilometru.

Příští rok by se mělo stavět víc

O něco pozitivněji ve srovnání s dokončovanými projekty vyhlížejí předpoklady nově zahajovaných staveb. ŘSD například v příštím roce plánuje zahájit výstavbu 22 nových silničních a dálničních staveb s délkou trasy přesahující 100 kilometrů. Měl by se začít stavět další úsek na D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic a na D1 propojit Přerov a Lipník. Podobně i správa železnic plánuje v příštím roce zahájit práce na desítce velkých projektů včetně výstavby dispečerského řídícího centra na pražské Balabence.

Proč bude tak málo nových silnic?

V roce 2010 rozhodl tehdejší ministr Vít Bárta zastavit zhruba 15 připravených projektů. Od stavebních firem chtěl totiž získat slevy. Správci silnic udělal čáru přes rozpočet i sesuv svahu na dálnici D8 u Lovosic, ke kterému došlo v létě během povodní. Místo dostavby úseku musí celou oblast přes zimu prozkoumat geologové (více zde).


Předpokládané termíny zahájení staveb ale mohou výrazně zpozdit průtahy ve výběrových řízeních, které kvůli stížnostem neúspěšných uchazečů u antimonopolního úřadu. Rozhodnout ve většině těchto sporů trvá řadu měsíců a není výjimkou, když se protáhne i výrazně přes jeden rok. „Dokončení soutěží je jednou z klíčových priorit ŘSD pro rok 2014,“ uvedl generální ředitel ŘSD Pavel Kočica s tím, že stejně významná je i práce na projektové přípravě a vykupování pozemků. Právě zanedbanou přípravu nových projektů považují podnikatelé ve stavebnictví za největší problém, se kterým se dopravní stavitelství v současnosti potýká.