Prachař: Dobudovat infrastrukturu a napojit ČR na evropskou síť

Praha - Poprvé o nabídce na křeslo ministra dopravy slyšel během vánočních svátků, oslovil jej přímo šéf hnutí ANO Andrej Babiš. „Dnes jsem měl s panem Babišem domluvenou schůzku, kde jsme spolu projednali celý koncept, poté jsem dostal nabídku, kterou jsem s důvěrou přijal,“ řekl pro ČT Antonín Prachař. Šéf ANO Andrej Babiš poslal dopoledne životopis kandidáta Bohuslavu Sobotkovi. „Celé Vánoce jsem řešil ministra dopravy. Vybral jsem dobrého člověka,“ uvedl Babiš o adeptovi do čela resortu, který prý vzešel z asi pěti kandidátů.

Antonín Prachař, kanididát hnutí ANO na ministra dopravy, je generálním ředitelem dopravní firmy Omega Servis Holding, ketrá zajišťuje mezinárodní a vnitrostátní kamionovou dopravu. Založil ji v roce 1990, od roku 2000 je firma součástí nadnárodní společnosti. Prachař se svého dvacetiprocentního podílu podle svých slov zbaví během roku 2014. Za prioritu číslo jedna považuje dobudování infrastruktury a napojení ČR na transevropské sítě.

Uvedl, že v souvislosti s nabídkou požádal majoritního akcionáře dopravní firmy, aby uspíšil majetkové vypořádání jeho podílu ve firmě. V této chvíli čeká na odpověď. Své působení v dopravní firmě nevidí jako nevýhodu, rozhodně nehodlá protežovat silniční dopravu. Chystá se nyní sestavit tým nejbližších spolupracovníků. „Mám nějaká doporučení, tyto lidi musím nejdříve oslovit, doptat se jich na názory a poté se to dozví široká veřejnost,“ přiblížil Prachař.

Důraz na infrastrukturu a výběr nového provozovatele registru vozidel

Za svou prioritu považuje dokončení dopravní infrastruktury České republiky a její napojení ne evropskou dopravní síť. „V kontextu čerpání evropských fondů a financování dopravní infrastruktury, její přípravy, stavebních povolení a všech souvisejících nezbytných dokladů,“ upřesnil. V tuto chvíli považuje za předčasné bavit se o případných personálních změnách v rámci resortu. Nejdříve počítá s vypracováním analýz, má v úmyslu mluvit se všemi zúčastněnými lidmi, poté se teprve bude rozhodovat.

Podle Prachaře je v resortu potřeba urychleně řešit i výběr nového provozovatele registru vozidel. Označil to za problém, který úřad pod vedením současného ministra v demisi Zdeňka Žáka zanedbal. Podle Prachaře by se měl revidovat i návrh na rozšíření kamionového mýtného na celou síť silnic prvních tříd.

Tendry na provozovatele centrálního registru vozidel a správu dopravních agend vypsal úřad teprve na konci listopadu. Už v březnu přitom končí smlouva se současnými poskytovateli - Telefónikou O2 a společností ICZ. Pokud z tendru do té doby nevzejde nový provozovatel, bude muset úřad prodloužit smlouvu s nynějšími, což zpravidla nebývá pro státní instituce výhodné. Vybrat nového provozovatele by se sice mohlo během tří měsíců podařit, ale pouze za předpokladu, že se proti výsledkům výběrového řízení nikdo neodvolá, což je v posledních letech stále častější. Řešení takovýchto případů pak trvá zpravidla měsíce.

Stručná vizitka podnikatele Antonína Prachaře

  • Narodil se 14. prosince 1962 v Uherském Hradišti
  • Vystudoval Vysokou školu dopravní a spojů v Žilině, obor stavební údržba a rekonstrukce tratí 
  • Působí jako generální ředitel firmy Omega servis Holding, a.s., její hlavní činností je nákladní vnitrostátní a mezinárodní doprava (mimo jiné nebezpečných látek) či opravy silničních vozidel
  • V minulosti pracoval třeba jako vedoucí údržby dopravy v Přerovských chemických závodech (1987 až 1991) později jako zakladatel a jednatel firmy Omega servis spol s.r.o (1991 až 2011).  V letech 1995 až 1998 byl viceprezidentem Sdružení ČESMAD Bohemia pro dopravu na vlastní účet, v letech 2001 až 2004 členem předsednictva ČESMAD a předsedou komise pro přepravy nebezpečných věcí a v letech 2010 až 2011 viceprezidentem ČESMAD pro nákladní dopravu (odstoupil na vlastní žádost).
  • Působil rovněž jako poradce předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu (2002 až 2004)
  • Od roku 2012 je členem hnutí ANO 
  • Je ženatý, má dva syny