Řidiči za jízdy nejen píší SMS, ale i sledují filmy

Praha – Nehodovost na českých dálnicích stoupá. Loni řidiči způsobili v průměru sedm nehod za den, což je nejvyšší číslo za posledních pět let. Celkem havarovalo více než dva a půl tisíce aut. Nejčastější příčinou přitom není jen nepřiměřená rychlost, svou úlohu v rozptylování řidičů mají i různé elektronické přístroje. Řidiči často neváhají a za volantem nejen píší zprávy, ale mnohdy sledují i filmy či internet. A navíc – mnozí z nich podceňují i dostatečný odpočinek.

Meziročně přibylo na českých dálnicích sto nehod, celkem havarovalo 2 500 aut. Podle dopravních expertů je navíc skutečných nehod ještě zhruba třikrát víc. „Bavíme se o počtu nehod, které byly vyšetřovány dopravní policií,“ dodal vedoucí samostatného oddělení BESIP Roman Budský. Řidiči v zásadě nejvíc doplácejí na to, že se nedostatečně věnují řízení vozidla. „Smskují, telefonují, řidiči kamionů se dívají na televizi, čtou si noviny či brouzdají po internetu,“ varuje Budský.

Řada řidičů je podle něj ukolébána tím, že na dálnici se nic stát nemůže. „Je to velice nebezpečný dojem, protože mezi vozidlem, které jede devadesátkou na silnici první třídy, nebo sto třicítkou na dálnici, je obrovský rozdíl v pohybové energii. Ten, co jede na dálnici, má více než o sto procent větší energii. Tomu samozřejmě odpovídá brzdná dráha, případně i manévrovací schopnosti vozidla,“ připomněl Budský.

Riziko nehod hrozí při cestách na dovolenou

Častým problémem je pak únava, která zapříčiní podle odhadů až pětinu nehod. „Problémem je i v Česku “trend„ nedodržování odpočinku nebo bezpečné vzdálenosti,“ uvedl dopravní expert Robert Šťasný. Kromě nevyspalých řidičů kamionů ale mnoho havárií zapříčiní i řidiči cestující na dovolenou. „Za volat usedají nezkušení řidiči, kteří mají tendenci absolvovat celou trasu na jeden zátah bez významného odpočinku,“ konstatoval Budský.

Samotné závodní tempo nemusí být nutnou podmínkou autonehody. Problém je spíše v tom, že řidiči nepřizpůsobí rychlost jízdy vnějším okolnostem. „Třeba za deště jede nepřiměřeně rychle, tam stačí stokilometrová rychlost na to, aby bylo zaděláno na pořádný karambol,“ dodal.

Mírně loni přibylo i lidí, kteří na dálnicích zemřeli. V loňském roce jich bylo 23, v roce předminulém 20. Například v roce 2009 bylo nehod na dálnicích 2 008, což je o téměř dvacet procent méně než v loňském roce. Dálniční síť včetně dálnice D1 přitom patří v rámci silniční sítě České republiky k těm nejbezpečnějším úsekům. „Na dálnicích máme čtyřikrát méně obětí na ujetou miliardu kilometrů,“ podotkl Budský. Riziko vzniku dopravní nehody ale může výrazně snížit automobil s kvalitními bezpečnostními prvky.