Špidla: Kroky Rusnokovy vlády nejsou legitimní

Praha – „Když je vláda v demisi, znamená to, že její mise skončila a neměla by dělat nic podstatného. Na této vládě mi vadí, že předkládá ještě týden před svým koncem například zákon o státní službě, který je zásadní strategickou věcí,“ uvedl Vladimír Špidla v Interview ČT24. „Názory na Rusnokovu vládu nejsou úplně jednotné, ale i tak je její počínání neobvyklé,“ uvedl bývalý premiér, který se do české vysoké politiky vrací jako šéfporadce nového premiéra. Co všechno zvládla Rusnokova vláda od konce prosince - čtěte zde.

Špidla nechápe, proč se schvalují v podstatě dva zákony o tomtéž. „Novela služebního zákona, kterou předložila sněmovna, vznikla jako klasická parlamentní novela. Naše ústava říká, že Parlament, sněmovna a Senát, má legislativní iniciativu. Čili to je běžný postup. To, co udělala Rusnokova vláda, není běžný postup, protože nedodržela žádná pravidla. Navíc je to vláda v demisi, takže by neměla rozhodovat žádné strategické věci. Proč se vláda chová tak iracionálně, nevím. Je to neobvyklé a nemělo by se to stávat,“ uvedl Špidla. 

Podle Špidly je ovšem služební zákon potřeba. Výklad, že se služební zákon schvaluje v prvním čtení jako ústupek prezidentovi, podle něj neodpovídá realitě; jde o paralelní děj. „Zákon byl předkládán už před několika měsíci, to znamená, že nesouvisel s výsledkem voleb. Služební zákon je předkládán proto, že ho republika potřebuje. Kdyby se Parlament nerozpustil, byl by tento zákon dávno projednáván,“ upozornil Špidla.

Špidla: Za Chovancem i Stropnickým stojí dobré výsledky

Prezident Miloš Zeman chce před jmenováním nové vlády jednat s jednotlivými ministerskými kandidáty. K některým má výhrady, například k Milanu Chovancovi z ČSSD nebo k Martinu Stropnickému za hnutí ANO. „Když jsem sestavoval vládu, tak se žádné rozhovory s prezidentem a ministry neodehrávaly. Ale myslím, že to bude důstojný rozhovor o důležitých otázkách resortu a politiky tak, jak se to vždycky odehrává,“ odhaduje Špidla.

Podle něj však nejsou Zemanovy výtky opodstatněné. „Za Chovancem stojí výsledky, to je rozhodující. Chovanec byl úspěšný hejtman. Nemělo by zapadnout, že Plzeňský kraj byl loni jediný, který neměl vůbec žádné dluhy. Chovancovo studium bylo několikrát prověřováno a nikde jsem neviděl, že by titul používal nebo ho zneužíval. Není to věc, která by znamenala reálný problém,“ hájil Chovance.

Ani u Martina Stropnického nevidí Špidla problém. „Ministr obrany není ministr armády. Jeden francouzský generál v roce 1920 řekl, že ministrem obrany Československa je ministr zahraničních věcí. Pro ministra obrany je velmi podstatnou kvalifikací zahraničně politická orientace. Při rozsahu české armády je důležité, aby byla součástí NATO a mezinárodních bezpečnostních vazeb. K tomu je třeba mít velkou zahraničněpolitickou invenci a zkušenost, myslím si, že to je důležitější než technická znalost provozu vojska,“ vysvětlil.

Vladimír Špidla byl premiérem v letech 2002 až 2004, kdy byl i předsedou ČSSD. V politice překročil i hranice Česka – jako evropský komisař pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti. Teď se do české vysoké politiky vrací jako šéfporadce nového premiéra. Původně byl kandidátem na post ministra životního prostředí, ale nakonec tento resort připadl hnutí ANO. „V ten okamžik jsem o dalším ministerském angažmá neuvažoval,“ uvedl.


O postu ministerstva práce a sociálních věcí Špidla neuvažoval. „Poslední roky v sociální demokracii jsem nebyl stínovým ministrem práce a sociálních věcí, to byla paní Marksová-Tomiová, respektive byla mluvčí pro rodinnou politiku. Těší mne, že se o mně v této souvislosti mluvilo, protože je to uznání kompetence, kterou v tomto oboru mám,“ doplnil.