Jezděte po dálnicích. Ač se to nezdá, jsou čtyřikrát bezpečnější

Praha - Řidiči se jízdou po silnicích vystavují zhruba čtyřnásobně vyššímu riziku smrtelné nehody, než kdyby směrovali své vozidlo na dálnici. Statistický údaj vyplývá z analýzy firmy AF CityPlan, kterou má ČT k dispozici. Odborníci upozorňují na to, že důraz na dostavbu dálniční sítě může zachránit desítky životů.

„Faktorů je hned několik, dálnice je směrově rozdělena, nemá úrovňové křižovatky, je relativně dobře zabezpečena svodidly a nemá přístup pěších ani cyklistů či jiných pomalých subjektů,“ přiblížil pro ČT několik bezpečnostních aspektů Jiří Landa z AF CityPlan.

Dokončení dálničních úseků může zachránit život desítkám lidí ročně

Na první pohled podle něj může statistika budit pochybnosti, třeba dálnice D1 se může jevit jako komunikace smrti. Je třeba si ale uvědomit, že za 24 hodin po ní projede až 90 tisíc vozidel a relativně vůči tomuto číslu dochází k méně nehodám než na silnicích I. třídy. Na těch také provoz dosahuje poměrně vysoké intenzity, ale jen málokteré silnice I. třídy splňují současné požadavky na kritéria bezpečné komunikace.

Odborníky na komunikaci rozčiluje neochota veřejných správců dokončit dálniční síť v ČR. I policejní výpočty podle Jiřího Landy ukazují, že třeba desetileté zdržení výstavby dálnice D3 na úseku Praha-Mezno znamená zbytečnou smrt pro 70 lidí.

Infrastruktura je prioritou nastupujícího ministra dopravy

Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař označil v nedávném rozhovoru pro ČT za svou prioritu dokončení dopravní infrastruktury a její napojení na evropskou dopravní síť. „V kontextu čerpání evropských fondů a financování dopravní infrastruktury, její přípravy, stavebních povolení a všech souvisejících nezbytných dokladů,“ upřesnil tehdy.