Advokát Michal podal stížnost, nelíbí se mu odebrání pasu

Praha – Obvinění v kauze kolem tisku jízdenek pro pražský dopravní podnik si stěžují na odebrání pasů. Jeden z nich, právník David Michal, už právě kvůli tomu podal stížnost. Domnívá se, že v jeho případě jde o naprosto zbytečnou komplikaci při výkonu povolání. Tvrdí zároveň, že v případě jízdenek nešlo o organizovaný zločin. Kvůli obvinění ale hrozí Michalovi i pozastavení advokátní praxe.

Policie v usnesení o zahájení trestního stíhání mluví o organizované skupině. To ale Michal popírá. „Žádná organizovaná skupina v tomto smyslu nikdy neexistovala,“ podotkl.

Policie její existenci vyvodila prý pouze z toho, že probíhaly diskuze o budoucnosti společnosti v době, kdy ho k ní již nevázaly žádné pracovní vazby. „V nějakém složení jsme se bavili po ukončení našeho zastupování dopravního podniku a po ukončení kontraktu na jízdenky a převzetí společnosti Neograph novým představenstvem o tom, jakým způsobem vysvětlit veřejnosti a případně i orgánům činným v trestním řízení ten fakt, že jízdenky nebyly předražené,“ vysvětlil.

Samotné zadržení ho podle svých slov nepřekvapilo; bylo ale podle něj přinejmenším zvláštní. „Ta věc probíhá dva a půl roku, všichni svědci již byli vyslýcháni předtím a je to měsíc, co dopravní podnik založil do spisu posudek o tom, že jízdenky předražené nebyly,“ dodal. Celé zadržení ale proběhlo mimořádně korektně, poznamenal.

Z předražených jízdenek Dopravního podniku hlavního města Prahy přiteklo Ivo Rittigovi do Karibiku víc než 40 milionů korun. Hlavní roli v kauze hraje nejstarší tuzemský výrobce cenných papírů firma Neograph, která lístky pro podnik tiskla. Společnost, která chtěla získat zakázku na dodávku jízdenek pražskému dopravnímu podniku, podle policie přes jejího jednatele Jana Janků fakticky ovládali Ivo Rittig, David Michal a Marek Stubley.

Majitel firmy Cokeville Assets Peter Kmeť podle policistů vymyslel, jak vyhrát soutěž bez výběrového řízení. Z jízdenky se stala cenina a DPP pak nemusela vyhlásit výběrové řízení. Neograph zakázku na konci roku 2008 získal a jízdenky Pražanům tiskl až do roku 2011. Z každého lístku šlo společnosti 34 haléřů - 17 z nich pak firma přeposílala na účet Kmeťovy společnosti Cokeville Assets.