Pojišťovny končí s přetahováním klientů, vynucené přechody zruší

Praha - Zdravotní pojišťovny přestanou spolupracovat s externími náboráři, kteří pro ně získávali nové pojištěnce. Souhlasí také se storny přihlášek pojištěnců, kteří se přehlásili pod tlakem k jiné pojišťovně. Pojišťovny ke kroku minulý týden vyzval ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD). Podle něj náborem nových pojištěnců mrhaly finančními prostředky zdravotního pojištění, a to v situaci, kdy zdravotnictví zápasí s nedostatkem peněz. Zrušením náborů ušetří každý rok kolem 100 milionů korun.

„Jsme si vědomi toho, že firmy, které zajišťovaly nábor, trošku překročily meze, a že si zbytečně přetahujeme pojištěnce navzájem. Proto došlo k dohodě, že s okamžitou platností zaměstnanecké pojišťovny těchto aktivit zanechají,“ řekl šéf Svazu zaměstnaneckých pojišťoven a ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Jaromír Gajdáček. Pojišťovny podle něj hodlají hledat jiné cesty konkurence, než je přetahování klientů.


Přihlášky těch, kteří byli k přechodu donuceni, pojišťovny zruší

Ředitelé dnes také potvrdili dohodu z minulého měsíce, že vyjdou vstříc pojištěncům, kteří byli při náboru donuceni k podpisu, například tvrzením náborářů, že jejich pojišťovna končí, nebo že je nutný podpisu kvůli výměně průkazky. Všeobecná zdravotní pojišťovna, která členem svazu není, podle svého mluvčího Oldřicha Tichého takové nábory neprovádí.

Pojišťovny nemají velkou možnost konkurovat si ve výši úhrad za léčení, s každou další úhradovou vyhláškou se tyto možnosti omezují. Mají sice smluvní volnost, mohou tedy uzavřít nebo rozvázat smlouvu se zdravotnickým zařízením podle svého uvážení, tlak veřejnosti jim to ale většinou nedovolí. „Dovedeme si ale představit, že by mohla pojišťovna v případě dobrého hospodaření mít možnost vyplácet bonusy svým klientům, nebo snížit třeba na rok o desetiny procenta pojistné, na což by lidé určitě slyšeli,“ naznačil možnosti Gajdáček. Ročně pojišťovny hospodaří se zhruba 230 miliardami.