Konec monopolu na SPZ? Ministr Prachař našel inspiraci v Německu

Praha - Čeští řidiči si možná pro tabulky registračních značek přestanou chodit na úřady. Už brzy by si je mohli pořizovat třeba na pobočkách firem, které je vyrábějí. Značky už od poloviny devadesátých let dodává jediná firma vybraná bez soutěže. To chce teď nový ministr Antonín Prachař změnit.

Registrační značky státu dodává brněnská firma Hicon, která získala zakázku v 90. letech bez tendru. „Jsme jediná země, kde registrační značku vlastní stát. A já si myslím, že stát by měl vlastnit úplně jiné věci než kousek hliníkového plechu,“ kritizuje ministr Prachař. 

Inspiraci proto našel u západních sousedů. Značky na německých autech státu nepatří – ten jen určuje, jak přesně mají tabulky vypadat. A u které firmy a za jakou cenu si je řidič pořídí, záleží jen na něm. Jestli bude německý model v Česku taky fungovat, teď ministr zjišťuje. 

Podle exministra Zbyňka Stanjury (ODS) je ale problém v tom, co bude do té doby, než si i čeští řidiči začnou značky kupovat volně. „Musí se k tomu změnit zákony, prováděcí předpisy a každý den, každý týden, každý měsíc poběží stávající smlouva,“ upozorňuje Stanjura. 

Na případnou změnu systému ale netrpělivě čekají konkurenční firmy, které by chtěly registrační značky taky prodávat. „Současný výrobce dodává značky již 20 let na základě podivně prodlužovaného smluvního vztahu a ministerstvo dopravy za ně platí víc, než by muselo,“ říká například Zbyněk Pařízek z konkurenční firmy. 

To ale firma Hicon odmítá: „Jedná se o cílenou dlouholetou snahu různých domácích subjektů a zřejmě některé zahraniční konkurence najít způsob, jak poškodit naši společnost a její dobré jméno.“