Tuzemští farmáři trh s ovocem a zeleninou sami neutáhnou

Praha – Na banány ani mandarinky už se sice fronty nestojí jako v minulosti, zelenina a ovoce od českých pěstitelů jsou však v tuzemských obchodech stále ještě vzácností. Kvůli dotacím je zahraniční konkurence levnější a navíc dostupná bez ohledu na roční období. Plochy, kde se tyto plodiny pěstují, se proto v Česku zmenšují. V poslední době ale zájem o domácí produkci opět ožívá.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE Autor: Liz Gregg

Kdyby obchody spoléhaly jen na české dodavatele, neměly by prý zákazníkům téměř co nabídnout. Zelinářská unie Čech a Moravy zásobuje český trh zeleninou jen z třiceti procent. Mezeru tak zaplní dovoz z Německa, Nizozemí, Belgie nebo z Itálie.

V Česku se ovoce a zelenina pěstují už jen na padesáti tisících hektarech, což je necelé procento a čtvrt veškeré zemědělské půdy. Neveselou situaci mohou změnit jedině sami zákazníci – a to tak, že o domácí produkt projeví větší zájem. Povedlo se jim to třeba u česneku. V jeho neprospěch ale hovoří cena, protože je dvakrát dražší než ten ze Španělska.

Vyšší cena ale zákazníkům kolikrát nevadí. Příkladem jsou farmářské trhy, kam lidé chodí hlavně kvůli původu zboží a dražší zboží pro ně není překážkou. „Kdo ochutná rajče, které je skutečně kvalitní, vypěstované na slunci, tak už nekupuje rajčata jindy než v tuzemské sezoně,“ míní zemědělec ze Sluneční farmy Vykáň.