Začíná kritická fáze oprav na D1: Řidiči musí počítat s kolonami

Praha – Modernizace dálnice D1 vstupuje do další fáze, ve které musí řidiči počítat s výraznými dopravními komplikacemi. Opravovat se totiž bude celá jedna polovina dálnice, provoz na Brno i na Prahu bude proto sveden jen na jednu polovinu. Na té budou vyznačeny čtyři provizorní jízdní pruhy, které však budou výrazně užší než normálně. V těchto místech zřejmě budou vznikat kolony. Už zítra začnou platit omezení na dvou úsecích: mezi obcemi Loket-Hořice a Větrný Jeníkov – Jihlava. Celá polovina dálnice se ale uzavře až příští neděli.

Silničáři takto složitou akci ještě v Česku neprováděli, inspirovali se v Německu, kde se podobně opravovala dálnice mezi Berlínem a Dráždany. Také tam se na jedné straně dálnice mačkala auta ve čtyřech jízdních pruzích, druhá polovina pak patřila stavebním strojům. „Samozřejmě nedá se vyhnout tomu, že se tam budou vytvářet fronty, já věřím tomu, že to veřejnost pochopí,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).   

Už zítra se ve směru na Prahu uzavře jeden jízdní pruh a silničáři zde začnou montovat pevná svodidla. Pak na vozovce vyznačí čtyři zúžené pruhy. Tyto přípravné práce budou trvat celý týden – ve směru na Brno zatím žádná omezení nebudou.

Policie radí: Kdo si netroufá, ať jede vpravo

To nejhorší čeká na řidiče od příští neděle, kdy silničáři uzavřou celou polovinu dálnice vedoucí na Brno a začnou opravovat vozovku. Doprava v obou směrech tak bude převedena jen na jednu stranu dálnice. V každém směru budou sice vyznačeny dva jízdní pruhy, pravý ale bude široký jen 3,15 metru a předjížděcí pruh pouhých 2,5 metru. V místě dopravního omezení bude omezena rychlost na 80 km/hod.

Levý jízdní pruh bude tak úzký, že budou mít problémy třeba dodávky nebo SUV, varuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Proto bude v těchto místech také speciální značka, která upozorňuje na střídavou jízdu. Auta by tedy neměla jezdit v zúžených místech těsně vedle sebe, ale střídavě za sebou. Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch proto doporučuje řidičům, kteří se na jízdu v levém pruhu nebudou cítit, ať jedou raději napravo v širším pruhu.

Modernizace dálnice má stát asi 14 miliard

Původní úseky dálnice D1 jsou zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Loni ŘSD zahájilo obnovu na čtyřech úsecích. S přípravnými pracemi by se letos po zimní přestávce mělo začít v březnu a samotné stavební práce by se měly podle předpokladu rozeběhnout začátkem dubna. Největší skluz se stavbou je v úseku Lhotka - Velká Bíteš, který ŘSD odhadlo na více než 230 dní.