Letní čas přichází, spáče okrade o hodinu, vlakům vytvoří zpoždění

Praha – S poslední březnovou nedělí přichází každoročně také změna času ze středoevropského na středoevropský letní. V noci tak „zmizí“ 60 minut mezi 2:00 a 3:00. Znamená to, že si například lidé, kteří musí v neděli ráno do práce, pospí o hodinu méně a strojvedoucí v nočních vlacích budou muset nahánět hodinové „zpoždění“. Naopak dopravní podniky ve městech, která mají noční MHD, ušetří. Noc bude o hodinu kratší, a tak postačí vypravit méně spojů než obvykle.

Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock/Chalabala

Až o 60 minut později, než stanoví jízdní řád, mohou v neděli ráno dojet do cíle noční vlaky. „České dráhy se toto 'zpoždění' budou snažit snížit například zkrácením pobytů ve stanicích, zůstanou ale zachovány přechody lůžkových a lehátkových vozů mezi jednotlivými nočními spoji,“ uvedl mluvčí ČD Petr Pošta. Upozornil, že na noční vlaky nebudou čekat přípoje. V Česku se změna času dotkne čtrnácti spojů z Polska, Slovenska, Maďarska, Rakouska, Nizozemska a Švýcarska a zpátky. Vnitrostátních rychlíků či regionálních vlaků se nedotkne, protože jejich denní provoz začíná až kolem čtvrté hodiny.

Vlaky, kterých se dotkne změna času

  • R 403 Silesia (Bohumín – Krakov s přímými vozy z Prahy a Vídně): změna času v Bohumíně
  • R 406 Chopin (Vídeň – Varšava): změna času v Ostravě-Svinově
  • R 407 Chopin (Varšava – Vídeň): změna času v Bohumíně
  • R 440 Excelsior (Košice – Cheb): změna času v Pardubicích
  • R 441 Excelsior (Cheb – Košice): změna času v České Třebové
  • R 442 Šírava (Humenné – Praha s přímými vozy z Krakova): změna času v Čadce
  • R 443 Šírava (Praha – Humenné s přímými vozy do Krakova): změna času v Ostravě-Svinově
  • EN 444 Slovakia (Košice – Praha): změna času v Bohumíně
  • EN 445 Slovakia (Praha – Košice): změna času v Bohumíně
  • EN 456 Phoenix (Praha – Amsterdram/Kodaň/Curych): změna času za Berlínem resp. Erfurtem
  • EN 457 Phoenix (Kodaň/Amsterdam – Praha): změna času v Berlíně
  • EN 459 Canopus (Curych – Praha): změna času v Erfurtu
  • EN 476 Metropol (Budapešť – Berlín): změna času v Pradubicích
  • EN 477 Metropol (Berlín – Budapešť): změna času v Brně

Ve městech, kde jezdí noční MHD, cestující přechod na letní čas takřka nepoznají. Dopravní podniky zruší několik spojů, které mají jet v „přeskočené“ hodině mezi druhou a třetí, dodrží však obvyklé intervaly. Výjimkou jsou některé linky: V pražské příměstské dopravě vydal organizátor dopravy zvláštní jízdní řády pro jedenáct linek. V Brně pojedou noční spoje, které jezdí pouze jednou za noc, o hodinu „později“, tedy po změně času.

Čas se mění přes sílící odpor

Změny času ze středoevropského na středoevropský letní a zpět se v Československu a Česku nárazově vyskytovaly již od 30. let minulého století, pravidelně se ale čas posouvá až od roku 1979. Tehdy platil od poslední neděle v březnu do poslední neděle v září, od roku 1996 je letní čas v souladu s praxí v ostatních státech EU o měsíc delší. Zavedení letního času bývalo zdůvodňováno energetickými úsporami, protože je díky němu večer o hodinu déle světlo. Podle energetiků tomu tak ale není. „Po 13. týdnu, kdy se ve většině případů mění čas na letní, dochází k poněkud strmějšímu poklesu spotřeby elektřiny, než odpovídá nástupu teplejšího počasí, ale tento pokles nemá dlouhé trvání a po třech týdnech je eliminován,“ upozornil mluvčí ČEZu Ladislav Kříž.

Přechod na letní čas a zpět má řadu kritiků, někteří tvrdí, že změny škodí lidskému organismu. Lékaři a psychologové se shodují na tom, že na změnu času si lidé zvykají asi týden. Hůře si prý zvykají na letní čas, kdy musí fakticky vstávat o hodinu dřív. Loni začali odpůrci změn času sbírat podpisy pro petici, která má změnám zabránit. Petice má formu evropské občanské iniciativy, aby se jí zabývala Evropská komise, musí organizátoři sehnat aspoň milion podpisů.