Čeští studenti patří v novém srovnání OECD mezi nadprůměrné

Paříž – Čeští studenti skončili ve srovnání OECD zaměřeném na řešení neznámých problémů v nadprůměrné skupině, mezi 44 státy se dělí o 16.-17. místo s Německem. Měření bylo součástí mezinárodního testování PISA 2012: neprověřovaly se specifické znalosti, nýbrž schopnost najít řešení nového problému. Studenti například hledali nejrychlejší trasu mezi dvěma místy, kupovali virtuální letenky nebo obsluhovali mp3 přehrávač. Prvních sedm míst přitom obsadili studenti z Asie. 

Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: Wavebreak Media

Studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj porovnávala patnáctileté a šestnáctileté studenty. OECD pravidelně vydává srovnání úspěšnosti žáků v matematice, čtenářských dovednostech a znalostech přírodovědy. Tato studie o řešení problémů je však naprosto nová a dle OECD v ní studenti byli postaveni do neznámých situací podobných té, v níž se ocitl Robinson Crusoe na opuštěném ostrově. 

Projektu se zúčastnilo dohromady 85 tisíc žáků, v Česku jich bylo 2800 ze skoro 300 škol.  Prvních sedm příček patří Asiatům - studentům ze Singapuru, Koreje, Japonska, Macaa (Čína), Hongkongu (Čína), Šanghaje (Čína) a Tchaj-wanu.  

Nad průměrem je kromě nich ještě dalších 14 zemí včetně ČR. Z Evropanů byli nejúspěšnější Finové (na 10. místě) a Britové (11.). Před nimi - na 8. a 9. místě se umístili Kanaďané a Australané. Až za Čechy a Němci jsou Američané. Do „nadprůměrné“ skupiny se jako poslední vešli Norové, až pod nimi zůstali například Irové, Rusové i Slováci . Na konci žebříčku jsou studenti z Kolumbie, Bulharska a Uruguaye. 

Video Ministr Chládek: Na výsledcích srovnání chceme dál stavět
video

Ministr Chládek: Na výsledcích srovnání chceme dál stavět

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD):

„Co je pro mě potěšitelné, že je to v oblasti, která se týká řešení problémů. Pro české školství je to nová situace. Pro mě je to jednoznačný signál, že se naše školství odklání od klasického drilování k řešení problémů, které naše děti mohou použít v praktickém životě,“ uvedl na brífinku ministr školství. „Budeme chtít vědět, co bylo příčinou úspěchu či neúspěchu, a pokud něco úspěšně funguje v českém školství, tak to chceme posilovat a stavět na tom.“ Podle něj je jednou z možností zapojit do výuky už od prvních tříd moderní technologie - např. tablety, na které chce čerpat peníze i z fondů EU.


Nečekané problémy na nás číhají každý den

Studenti byli postaveni do situací, jejichž řešení neznali předem. Museli problém nejdříve identifikovat a pak se rozhodnout, jak ho vyřešit. OECD ve své zprávě připomíná, že problémy podobné těm, jaké měl svého času Robinson, řešíme všichni každý den - přestane nám fungovat mobil, sedíme v místnosti podchlazené klimatizací, přiletíme do země, jejíž jazyk neznáme, a musíme najít letecký přípoj z jiného letiště.

Dá se říci, že život v dnešní době se skládá hlavně z řešení problémů, protože vzhledem k rychlým společenským změnám je třeba se stále učit a vstřebávat nové poznatky. Nejlepší budou ti, kdo se budou rychle přizpůsobovat, budou mít odvahu zkoušet nové věci a budou schopni učit se z chyb, píše OECD. 

Výsledky studie OECD:


1. Singapur             562
2. Korea                  561
3. Japonsko             552
4. Macao (Čína)       540
5. Hong Kong (Čína) 540
6. Šanghaj (Čína)     536
7. Tchaj-wan (Čína)  534
8. Kanada                526
9. Austrálie              523
10. Finsko                523

16.-17. Česko/Německo 509