Poletí L-159 do Iráku? Bagdád o nepotřebné letouny obnovil zájem

Praha - Aero Vodochody by nakonec zřejmě mohlo prodat bitevníky L-159 do Iráku. Informuje o tom Právo. Bagdád původně upřednostnil stroje z Jižní Koreje. Jejich dodání se ale protahuje, a tak jsou ve hře znovu české letouny. Irák má teď zájem až o 12 nepotřebných letounů L-159, které jsou uložené ve skladech Aera. Původně ale chtěl koupit nové stroje.

O 36 armádních letounů, které nepoužity leží ve skladech, projevili nečekaný zájem Iráčané. Původně měli zájem o nová letadla, z jejich prodeje ale sešlo. Podepsali totiž kontrakt za 1,1 miliardy dolarů ke koupi 24 letadel korejské výroby FA-50, jejich dodání je ale v nedohlednu.

Iráčané teď urychleně potřebují získat cvičné stroje, a tak na obchod spěchají. „Šance tu je, protože Irák má potřebu rychle zajistit výcvik pilotů,“ potvrdil Právu ředitel Aera Ladislav Šimek. „Dosud měli Iráčané zájem o nová letadla, teď jednáme o prodeji zbytku uložených letadel,“ dodal.

V říjnu 2012 tehdejší ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) uvedl, že Česká republika se dohodla s Irákem na dodávce 28 letounů L-159. Česko si od dodávky slibovalo, že výrazně podpoří zdejší letecký průmysl a vytvoří přes 700 pracovních míst. Loni v prosinci pak ale z prodeje definitivně sešlo. „S arabskými státy je to vždy velká licitace. Možná že česká strana včetně firmy Aero posléze nebyla nebo nemohla být dostatečně agresivní a zároveň flexibilní při vyjednávání o ceně a offsetovém programu,“ reagoval poté Vondra.

O letouny mají zájem Američané, podpisu dohody jsou blíž

Iráčané ale nejsou jediní, kteří mají o odložená letadla zájem. Mnohem blíž podpisu je v tuto chvíli smlouva s americkou firmou Draken International. „V současnosti náš tým jedná v Americe o podmínkách a myslím, že bychom ještě v dubnu mohli jednání dotáhnout na obou stranách a podepsat,“ dodal Šimek. Američané chtějí nejprve koupit 12 strojů a dva na náhradní díly. Pokud s nimi budou spokojení, hodlají přikoupit dalších 14 strojů.

Třicet šest bitevníků, které si postupem času vysloužily nelichotivou přezdívku „české ležáky“ se armáda v minulosti snažila prodat do Indonésie, Mali, Venezuely, Jemenu, Egypta, Nigérie nebo na Filipíny. Z evropských zemí se o bitevníky zajímalo také Slovensko, Polsko, Řecko nebo Maďarsko. Kupec se nikdy nenašel.

Podzvukové bitevníky L-159 vyvinula v devadesátých letech společnost Aero Vodochody, letouny byly určené zejména k boji proti pozemním cílům. Za údržbu a skladování letounů přitom stát ročně zaplatí desítky milionů. Česká armáda jich za více než 50 miliard korun pořídila dvaasedmdesát, po několika letech provozu a profesionalizaci české armády se ale ukázalo, že bezpečnostní síly potřebují pouze čtyřiadvacet. Jejich zprovozněním by ale stát mohl vydělat desítky milionů. Výnosný je také následný servis strojů.