Šéf dopravní policie: Hlavní je prevence – na D1 i jinde

Praha – Preventivní opatření, která přinutí řidiče, ale i chodce chovat se na silnicích bezpečně, jsou podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha klíčová pro zlepšování situace na silnicích. Dopravní policie se pod Lerchovým vedením v uplynulém roce zaměřila také na stav silnic, kritizovala umístění tisíců dopravních značek a zkoumala silnice v místech, kde se staly smrtelné nehody. Za velkou zkoušku pro své muže a ženy považuje Tomáš Lerch modernizaci dálnice D1, na jejíž přípravě se i sami policisté podíleli.

Modernizace D1 – nová zkušenost pro řidiče i policii

Čtyři jízdní pruhy úzké tak, že je potřebná „odvaha“ k předjetí kamionu, a odkrytá vozovka v druhém jízdním pásu – tak probíhá modernizace dálnice D1. Zatím naplno propukla ve dvou úsecích na Vysočině a probíhá tam zcela bezproblematicky. Policisté již za sebou mají zkušenosti z přípravných etap, ale dosud nevědí, co vše je může čekat při náročném čtyřpruhovém provozu v jediné polovině dálnice. „Pro policii je to něco nového, taková rekonstrukce tu ještě nebyla,“ upozornil v Interview ČT24 ředitel Služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Policisté přesto při modernizaci dálnice zcela do neznáma nešli. „Dopravní policie se podílela na přípravě. V minulosti se připravovaly různé scénáře, spolupracovali jsme i při tvorbě dopravněinženýrských opatření,“ uvedl Lerch.

Jedna z výtek, které policisté loni kvůli prvním omezením na D1 slyšeli, přišla od stavebních dělníků. Ti si stěžovali, že řidiči nedodržují povolenou rychlost 80 km/h. Vzhledem k tomu, že auta během přípravných prací jezdila v těsné blízkosti dělníků, ti nepříjemně pociťovali především kaménky od aut odlétávající. Podle Tomáše Lercha se policistům nakonec podařilo zajistit, že řidiči zpomalili. Zdůraznil přitom, že nešlo pouze o zviditelnění policistů u dálnice, které by řidiči vnímali jako hrozbu. „Hledali jsme řešení, která by řidiče přinutila zpomalit,“ poukázal šéf „dopraváků“.

Nejdřív prevenci, potom pokutu

Tomáš Lerch zdůrazňuje, že je ve snaze o bezpečnost na silnicích prevence klíčová. Ocenil návrat dopravní výchovy do škol a poukázal, že se policisté snaží bezpečnost zajistit například hledáním problematických míst na silnicích. „Za rok 2013 dali naši inženýři asi 13,5 tisíce podnětů k nápravě ve smyslu úpravy, opravy, změny dopravního značení,“ přidal se ředitel dopravní policie ke kritikům přebujelého a nepřehledného dopravního značení. Současně podle něj v posledním roce policisté posuzují stav silnic v místech, kde se staly tragické nehody. I ten totiž může hrát zásadní roli: „Často může dojít k tomu, že řidič poruší nějaké pravidlo, přejede do protisměru, sjede mimo komunikaci. Na druhou stranu by komunikace měla být trochu ‚odpouštějící‘ vůči němu.“

Navzdory časté kritice míst, kam se policejní hlídky staví například kvůli kontrole rychlosti, je Tomáš Lerch přesvědčen, že když dojde na restriktivní roli policie, vesměs je na silnicích používána vhodným způsobem. „Dochází k tomu, že nám občan pošle místo, které se mu jeví jako zbytečné, že spíše svádí k rychlosti, a proto se vybírá. Když vybereme analýzu daného místa, probereme to s konkrétním vedoucím dopravního inspektorátu, zjistíme, že tam důvod je. Občanovi potom zdůvodníme, proč se tam provádí výkon,“ řekl Lerch.

Reflexní prvky s „příplatkem“ 2000 korun?

Že budou policisté benevolentní a půjde jim především o prevenci, slibuje Tomáš Lerch i pro případné zavedení povinných reflexních prvků pro chodce. O ně dopravní policie usiluje a společně s ministerstvem dopravy připravuje novelu silničního zákona. „Výsledkem je návrh úpravy konkrétního paragrafu zákona o silničním provozu, který navrhuje stanovit povinnost chodci za snížené viditelnosti, pokud se pohybuje na okraji vozovky nebo na krajnici v místech, kde není veřejné osvětlení, nebo je vypnuté, mít na sobě reflexní prvek nebo reflexní oděv tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu,“ přiblížil ředitel dopravních policistů.

Lerch považuje povinné reflexní prvky za jediný způsob, jak zajistit bezpečnost chodců: „Čísla za letošní zimu ukazují, že stále velké procento chodců si vlastní bezpečnost ne zcela uvědomuje.“ Bývalý ředitel ministerského oddělení BESIP Roman Budský, který povinné reflexní prvky rovněž prosazoval, poukázal na sedminásobné snížení počtu mrtvých chodců v Estonsku během deseti let po zavedení podobného pravidla.

Přes sliby o preventivní funkci pravidla o reflexních prvcích však Tomáš Lerch přiznal, že se opomenutí může chodcům výrazně prodražit. Policisté ho budou moci pokutovat v rámci tzv. ostatních přestupků. Za ně mohou udělit pokutu až 2000 korun.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Peška